Kent Eylem Planı
çalışması, sorunlara ve ihtiyaçlara kentin bütünü kapsamında uzun vadeli
gelişme perspektifiyle yaklaşıldığı kolektif bir süreçtir. Çanakkalelilerin
çevre ve yaşam kalitesinin artmasını ve sürekliliğinin sağlanmasını amaçlıyor.
Çanakkale Kent Eylem
Planı ile ekolojik, toplumsal, kültürel ve ekonomik gelişme hedefleri, kısa,
orta ve uzun vadede hangi eylemlerin diğerlerinden daha öncelikli olduğu ve
bunları gerçekleştirmenin yöntem, araç ve mekanizmaları belirlenmektedir.
Kentin mutabakat belgesi olması öngörülüyor.
Türkiye Yerel
Gündem 21 Programı’nın hedefleri ile kentteki durum ve süreçlerin kesişmesi
dolayısıyla hazırlanıyor. Program, ortağı olan kentlerde eylem planları
hazırlanmasını ve bunların uygulanmasını hedeflemektedir. Çanakkale Yerel
Gündem 21, Program’ın öncü kentlerinden olup, Program’ı 10 yıldır
uygulanmaktadır. Bu sürede ortaklık ilişkileri ve kentli duyarlılığı
geliştirilmeye, dezavantajlı kesimleri yapabilir kılmaya yönelik çalışmalar
yaptı. Mevcut durum raporu hazırladı, Çanakkale Kent Konseyi 2004 yılında
kurdu. Kent Konseyi’nin sürekliği sağlanması ile temel hedefi olan kentin eylem
planının hazırlanması çalışmasını başlattı.
Kent Eylem Planının
hazırlamasını, kentteki ortaklık ilişkileri ve kentli duyarlılığı
geliştirilmesi, katılım mekanizmalarının süreklileşmesi kolaylaştırırken,
çeşitli durum ve süreçlerin kentte etkileri hızlandırdı. Bunlar;
- Kentin, dünya kentleri ile yarışmasını sağlayabilecek
diğer kentlerden farklı ve avantajlı kılan özelliklerini gelişme dinamiği
haline getirmede yetersiz kalması,
- Yatırım kararlarını veren, hizmet üreten
kuruluşların kent gelişmesine öncülükte atıl kalması,
- Var olan girişimlerin de birbirini tamamlama
ve geliştirme niteliği az olan tekil girişim niteliğinin ağır
basması,
- Ekonomik gelişme ile çevresel ve toplumsal
gelişme arasında bağ kurmada yetersiz kalması.
- Kentte ki nerede ise herkesin kentin
gelişmesini kendi dışındaki bir girişkenlikten bekler olması,
- Hâlbuki değişen koşullarda yalnızca kent
yöneticilerini değil aynı zaman da kentlilerin de kendi geleceklerinin
kararını verme ve kararların uygulanması sorumluluklarını paylaşma ile
karşı karşıya olması
gibi durumlar
olarak özetlenebilir.
BİRLİKTE
HAZIRLANIYOR
Kent Eylem Planı
Hazırlanması, ortaklık tarafından
organize edilmekte, katılımcı platformlarda
birlikte üretilmektedir. Çalışmanın organizasyonunu, ağ özellikleri de
taşımakla birlikte, yüz yüze ilişki ve iletişimin ağırlıkta olması, üretimin
düzenli toplanan çalışma grupları ve eşgüdüm komitesi tarafından yapılması, bu
çalışmalara ilgi göstermeyenleri farklı adımlarda katma stratejisi izlenmesi
gibi nedenlerle Çanakkale Yerel Gündem 21 Kent Eylem Planı Hazırlama Platformu
olarak tanımlayabiliriz.
Kent Eylem
Planının organizasyonu iki bölümde değerlendirilebilir. Bölümün birisi
Yönlendirme Kurulu, Plan Danışmanı, Plan ve Proje Destek Ekibi ve
Sekretarya’dan oluşuyor. Bu bölüm Eylem planı çalışmalarının sağlıklı
işlemesini sağlamaya yönelik çalışıyor. Diğer bölüm, Çalışma Grupları, Eşgüdüm
Komitesi, Hedef Gruplar, Kentliler ve Çanakkale Kent Konseyi’nden oluşuyor. Bu
bölümde Eylem Planı hazırlama çalışmaları yapılıyor.
Yönlendirme Kurulu: sürecin
organizasyonu ile ilgi taktik karar düzeyidir. Sürecin sağlıklı işlemesi için
gerekli kararları almakta, yönlendirmeleri yapmakta ve finansmanı
sağlanmaktadır.
Çanakkale
Valiliği, Çanakkale Belediyesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale
Ticaret ve Sanayi Odası, Çanakkale Ticaret Borsası, Çanakkale Ziraat Odası,
Çanakkale Sanayici ve İş Adamları Derneği temsilcileri ile Çanakkale Kent
Konseyi Yürütme Kurulu ve Yerel Gündem 21 Koordinasyon Kurulu’ndan
oluşmaktadır.
Plan Danışmanlığını: Çalışmaların
yönlendirilmesi, eşgüdümlenmesi, bütünleştirilmesi, plancı ekip ve paydaşların
kapasitelerinin arttırılması ve dış ilişkilerinin geliştirilmesi doğrultusunda
katkıda bulunuyor. Danışmanlığı Sabancı Üniversitesi’nden Prof. Dr. Korel
GÖYMEN yapıyor.
Sekreterya: Yönlendirme Kurulu toplantılarını
organize etme ve bu toplantılar için gerekli bilgi ve dokümanları hazırlama,
Yönlendirme Kurulu kararlarını ilgili birimlere iletme, Plan ve Proje Destek
ekibini gereksinimlere yönlendirme, Danışmanlar ile ilişkiler, Eşgüdüm Komitesi
ile ilişkiler, Çalışma Gruplarının organizasyonuna ve çalışmalarına destek
verme görevleri vardır. Paylaşma sürecini ve danışma toplantılarını organize
etme ile birlikte Gelecek öngörüsü ve eylem planları aşamalarında ilk üretim
süreçlerinde yer alma ile de görevlendirilmiştir. Çanakkale Yerel Gündem 21
tarafından yürütülüyor.
Plan ve Proje Destek Ekibi: Çalışma
Grupları’nın belirleyeceği projelerin oluşturulmasında teknik destek vermesi,
yurt içi ve yurt dışı fonlardan yararlanmak amacı ile gerekli çalışmalar
yapması için oluşturuldu. Yönlendirme Kurulu üyesi kurum ve kuruluşların
görevlendirdiği kişilerden oluştu.
Çalışma grupları: Çalışma alanları ve konuları ile
ilgili sistematik, organize, detaylı çalışıp değerlendirmeye hazır hale
getirmek için oluşturuldu. Belirlenen konularında
Kent Eylem Planı’na girdi oluşturacak bilgilerin toplanması, çalışılan alanda
hedeflerin belirlenmesi ve bunların somut politika ve uygulama stratejilerine
dönüştürülmesi işlevleri vardır.
Çevre ve Alt
Yapı, Ekonomi, Toplumsal –Kültürel Çalışma Gruplarından oluşmaktadır. Kurum,
kuruluş temsilcileri, uzamalar ile duyarlı ve gönüllü kentlilerden
oluşmaktadır. Tüm kentlilerin katılımına açıktır.
Eşgüdüm komitesi: Çalışma Grupları temsilcilerinden
oluşuyor. Mevcut durum raporlarını hazırlama sürecinde çalışma grupları
arasında iletişimi, paylaşımı, yardımlaşmayı sağlama görevi verildi. Gelecek
öngörüsü ve eylem planlarının hazırlanış süreçlerinde uzman ve gönüllülerle
genişletilerek, ilk taslakları hazırlama görevi verildi.
Hedef gruplar: Çalışma grupları üretimlerinin
geliştirilmesi, zenginleştirilmesi için belirlendi. Kurum ve kuruluşlar,
örgütlenmeler ve ilgili, duyarlı kentlilerden oluşmaktadır.
Kentliler: çalışmalar ve üretimler ile ilgili sürekli
bilgilendiriliyor. İlgi duyanları çalışmaya katılmaktadır.
Kent Konseyi. Paydaş Meclisi olup, Çanakkale Kent
Eylem Planı sürecinin stratejik karar düzeyidir. Çalışmalar ve sonuçları ile
ilgili düzenli olarak bilgilendiriliyor.
Çanakkale’nin Kent Vizyon, İlke& Değerler ve Misyonu, 21.07.2007 tarihli Olağanüstü Genel Kurulunda
değerlendirilip, kabul edildi. Çanakkale Kent Eylem Planı’nın nihai karar
organı olarak Eylem planı taslaklarını, değerlendirerek, kent görüşü haline
getirecek.
AŞAMA AŞAMA HAZIRLANIYOR
Kent Eylem Planı’nın hazırlanması ilk defa Ekim
2005'de Yerel Gündem 21 bünyesinde gündeme geldi. Çanakkale Yerel Gündem 21
Danışma Kurulu’nda Kent Eylem Planı’nın ilk görüşmelerinde iki eğilim oluştu.
Eğilimlerden birisi Eylem Planı’nın kurumların stratejik planlarının birbirine
eklemesi olduğu, bunun için özel bir sürece gerek olmadığı görüşü idi, Diğeri
ise kentin gelişme eksenlerinin uzun vadeli perspektifler belirlenmesi için
kolektif bir sürecin başlatılması gerektiği görüşü idi. Aynı zamanda Yerel
Gündem 21 Kent Koordinatörü olan Belediye Başkanı’nın da ikinci görüşü
benimsemesi ile çalışma başlatıldı.
Koordinasyon
Kurulu, daha sonra Yönlendirme Kurulunu
oluşturan kurum ve kuruluşlar ziyaret ederek, çalışmayı anlatılıp, birlikte
organize edilmesini önerdi. Önerinin kabul görmesi ile Yönlendirme Kurulu
oluşturuldu. Yönlendirme Kurulu tarafından 9 Şubat -23 Haziran 2006 tarihleri
arasında Kent Eylem Planı’nın genel çerçevesi, organizasyon yapısı, yol
haritası, kurumsal katkılar ve çalışma gruplarının organizasyonu, iletişim
stratejisi, katılım stratejisi ile faaliyet takvimi belirlendi.
Haziran 2006’da Çevre ve Alt Yapı, Ekonomi, Toplumsal
–Kültürel Çalışma Gruplarının oluşturulması ile eylem planının
hazırlanmasına başlandı. Temmuz 2008'de bitmesi öngörülüyor. Plan üç aşamada
hazırlanıyor: Durum analizi, gelecek öngörüsü, çalışma alanı konuları bazında
eylem planlarının hazırlanması.
Durum Analizi Aşaması’nda kentin mevcut
durumu belirlenip, kentlinin öncelikleri, hedefleri, saptandı. Bu aşama 2 adımda gerçekleşti.
Birinci adımda Çalışma Grupları, ortak çalışma ilkelerini, çalışma alanları ve konuları
ile mevcut
durumun tespiti yöntemini belirleyerek,
kentin durumunu bilimsel ve istatistiksel verilerden yararlanarak analitik
olarak değerlendirip, Çanakkale’nin mevcut durumuna ilişkin sonuç raporlarını
hazırladılar. Bu çalışmaya 150 civarında Çanakkaleli katıldı. Bu Raporlar “Sıra
Sende !” adıyla basıldı.
Bu adımda Plan ve Proje Destek Ekibi oluşturuldu. Ekip proje yazma ve
ortaklık oluşturma eğitimleri aldı. Çanakkale’deki kurum ve kuruluşların proje
envanterinin hazırlanmasını koordine etti. Proje Destek ekibi, 2 Nisan 2007
tarihinden itibaren Yönlendirme Kurulu kararları çerçevesinde Kentin
vizyon-ilke ve değerleri, misyonu ile Çalışma alanları konuları eylem
planlarının hazırlanmasına destek verdi.
Evrensel değerlerin tanıtılması ve yaygınlaştırılması için içinde Avrupa
Kentli Hakları Deklarasyonu, Gündem 21 Belgesi Özeti, B.M. Bin Yıl Hedefleri,
Avrupa yerel Yönetimler Özerklik Şartı, B.M. Gelişme hakkında Bildiri’sinin yer
aldığı Kentli Belgeleri hazırlandı. Çalışma Grubu katılımcıları başta olmak
üzere ilgililere dağıtıldı.
İkinci adımda Çalışma Grupları Raporları kentli ile paylaşılıp,
Yönlendirme Kurulu tarafından belirlenen hedef gruplarla danışma toplantıları
yapıldı. Toplantılar hedef gruplara en uygun ve yakın yerde, özellikle de
mahallelerde organize edildi. Böylece, farklı kesimlere kentin yatırım ve
hizmet önceliklerini üretme olanağı sağlandı. Kent Eylem Planı tanıtım broşürü
“Sıra Sende!”, Sonuç Raporları özetleri
“Ancak Seninle Olur” adıyla basılarak, binlercesi Çanakkalelilere dağıtıldı. Bu
paylaşmada kahvehane, kuaförler ve berber salonlarına ağırlık verildi.
Danışma
toplantılarına 600’e yakın Çanakkaleli katılmıştır. Bu toplantılarda,
katılımcılar kentin mevcut durumu, sorunları, öncelikleri, hedeflerine ilişkin
değerlendirmeleri, görüş ve önerileri tespit edildi. Öncelik ve hedefler
saptandı. Toplantı Sonuçları “Sıra Sende 2” adıyla ayrı bir rapor halinde yayınlanıp,
katılımcılara dağıtıldı.
Gelecek öngörüsü aşaması’nda Çanakkale’nin
uzun dönemdeki gelişme eksenlerinin üst ve genel hedefleri, karar verme ve uygulama süreçlerinde dikkate
alınacak olan değer ve ilkeler, kentin bunlar ile ilgili temel politikaları
ortaya koyan üst ve genel görevleri belirlendi.
Genişletilmiş
Eşgüdüm Komitesi, Kentin Vizyon, İlke ve değerleri, Misyonunu 1. Taslağını
hazırladı. Taslak Çalışma Grupları tarafından değerlendirilip, 2. taslak
hazırlandı. Vizyon, İlkeler –Değerler, Misyon 2. taslağı “Sıra Sende Nereye?
adıyla basılarak Kent Konseyi katılımcılarına verildi. Taslak
“Senin Çanakkale’n nasıl olmalı?” adıyla el ilanı haline getirilip,
kentliye dağıtıldı. 2. Taslak Kent
Konseyi Genel Kurulu’nun 21.07.2007 tarihli toplantısında değerlendirilerek,
Kentin Vizyon, İlke ve Değerleri, Misyonu, belirlendi.
Eylem planları aşamasında Çalışma Alanları
ve Konuları Eylem Plan taslakları hazırlanmaktadır. Taslaklar 26–27 Temmuz 2007
tarihlerinde Plan Danışmanı Prof. Dr. Korel GÖYMEN katılımı ile yapılan
Yönlendirme Kurulu, Genişletişmiş Eşgüdüm Komitesi ve Çalışma Grupları Ortak
toplantılarında belirlenen süreç ve görevler kapsamında 4 adımda
gerçekleşmektedir.
Birinci adımda; Plan Danışmanı Prof. Dr. Korel GÖYMEM ile koordineli olarak,
Genişletilmiş Eşgüdüm Komitesi, 1. Taslak’ları hazırladı. Komite, 28 Temmuz -1
Ekim 2008 arasında Kentin uzun dönemli gelişme perspektifi olarak üst bakışı
oluşturdu. Üst bakış ile küresel eğilimler, kenti etkileyen ulusal ve bölgesel
durumlar, kentin durumu değerlendirilip, kentin ekonomik, ekolojik, toplumsal,
kültürel, alt yapısal, gelişme eksenleri ile ilgili genel çerçeve oluşturuldu.
Bu genel çerçeveye dikkat ederek 8 Ekim 2007 -28 Şubat 2008 arasında 1.
Taslak’ları hazırlandı.
Ön taslakları
Kent Eylem Planı sekretaryası (Yerel Gündem 21), Proje Destek Ekibi ile
birlikte hazırladı. Turizm, Kültür ve İklim Değişikliği ile ilgili atölyeler
yapıldı. İklim, afet ve deprem sosyal hizmet, sağlık, Deniz ve Kıyı Yönetimi,
yerel ekonomi konularında uzmanlardan, ilgili kurumlardan destek ve yardım
alındı.
Yukarıdaki
süreçte hazırlanan ön taslaklar Genişletilmiş Eşgüdüm Komitesi tarafından
değerlendirilip, 1. Taslak haline getirildi. Bu süreçte iki kez Çalışma
Grupları ortak toplantısı yapıldı. Bu toplantılarda çalışmalar değerlendirilip,
çalışma konuları ile ilgili gerekli revizeler yapıldı.
İkinci
adımda; Çalışma Grupları 1. Taslağı
değerlendirip, 2. Taslağı hazırladı. 3
Mart 2008 tarihinde yapılan Çalışma Grupları ortak toplantısında süreç
hakkında bilgi verilip, 1. Taslak dağıtıldı, 2. Taslağı hazırlama yöntemi
belirlendi. Toplantı da bulunamayan katılımcılara, toplantı ile ilgili bilgi
verilip, 1. Taslağa erişimleri kolaylaştırılarak, öneri ve değerlendirme
hazırlama olanağı sağlandı.
Çalışma Grupları
katılımcıları öneri, değerlendirme ve görüşlerini 24 Mart 2008’e kadar Yerel Gündem
21’e fax, e-mail ya da elden yazılı ve konu bazlı olarak ilettiler.
Genişletilmiş Eşgüdüm Komitesi’nin Önerileri değerlendirip, Eylem Planlarını
revize etti. Revize edilen Eylem Planı Taslağı Çalışma Grupları ortak toplantısında
müzakere edilerek, 2. Taslak Hazırlandı.
Üçüncü
adımda; 2. taslaklar kentli ile paylaşılıyor. Danışma toplantıları yapılıyor.
Paylaşma sürecinde her haneye Çalışma Alanları ve Konuları Eylem Planı 2. Taslağı
bilgi broşürü dağıtılmakta, görüşleri sorulmaktadır. Duyarlılık gösteren
kentliler ve hedef gruplarla danışma toplantıları yapılmaktadır. Paylaşma ve Danışma Toplantıları sonuçları
değerlendirilip, Kent Eylem Planı 3. Taslağı hazırlanacak.
Dördüncü adımda
Çalışma Alanı ve Konuları 3. Taslağı Kent Konseyi Genel Kurulu’nda değerlendirilecek.
NEYİN, KİME, NASIL İLETİŞİMİ?
Kent Eylem Planı
hazırlanması sürecinin iletişim stratejisi çalışmaya en geniş kesimi aktif
olarak katmak, katılmayanları çalışmadan haberdar etmek ve bilgilendirmek
hedefine göre oluşturulmuştur. İlgi duyabilecek herkesin toplantıları önceden
duyması esas alınmıştır. Değişik çalışma süreçlerine ilişkin farklı mesaj,
iletişim araç ve yöntemleri geliştirilmiştir.
Çalışma grupları
ve hedef gruplarla öncelikli olarak yüz yüze iletişim benimsenirken, bunu
tamamlayıcı olarak mail, faks, kısa mesaj ve telefon kullanılmıştır.
Kentliyi haberdar etme, bilgilendirme ve katılımını
teşvik ile ilgili iki iletişim stratejisi hazırlanmıştır. Birincisi Haziran 2006’da
Yönlendirme Kurulu ile birlikte oluşturulmuştur. Bu iletişim planı kısmen uygulanmıştır. Tam
olarak uygulanan bölümleri çeşitli kuruluşlarla bilgi verme ve katılım için
görüşülmesi, Web sitesinin hazırlanması, basın –yayın kuruluşlarını
bilgilendirmedir. Bazı kurum ve kuruluşların web sitelerinden Kent Eylem Planı
Web sitesine link yapılmış çoğundan yapılmamıştır. Medya ve basın aracılığı ile
toplantı ve gelişmeler kısmen duyurabilmiştir. Çalışmalara katılan tüm
kurum/kuruluş, kişi ve her çalışma grubunun aynı zamanda iletişim ve katılım
sorumluluk üstelenmesi kısmen gerçekleşmiştir. Her ay bülten hazırlanması, Grup
çalışmaları içerisinde, iletişim, eğitsel grup iletişim çalışmaları
yapılmamıştır.
İkinci iletişim stratejisi
Aralık 2006’da, paylaşma ve danışma süreci başlarken, bir iletişim uzmanı
kolaylaştırıcılığında yapılan atölye çalışması sonucunda oluştulmuştur. Bu
iletişim stratejisinde çalışmanın kentliye duyurulması ve paylaşılmasında
görsel ve sözel iletişim araçlarına ağırlık verilmiş ve yazılı araçlar bunları
destekler ve açıklar mahiyette kullanılmıştır. Amacımız olan “Çanakkalelilerin
geleceklerini birlikte planlaması” ve “Çanakkale'nin hedefleri, öncelikleri ve
tercihlerinin birlikte belirlenmesi” gündelik dile dönüştürülerek
mesajlaştırılmıştır.
Bu iletişim
girişimleri kısmı bir etki gösterdiği gözlemlendi. Yüz yüze iletişim ile
sağlanan etkiyi diğerler araçlar göstermedi. Yüz yüze iletişim ile çalışmaya
katılım artırılırken, diğer araçlarla ancak merak, soru işareti oluşturul, bilendirme
yapılabildi. Böyle bir sonuçta, genel ortamın etkisi yanında araçların hedef
kitleye göre etkin kullanılmamasının da etkili olduğu söylenebilir.
EYLEM
PLANLARININ ÇALIŞMA ALANLARI, KONULARI VE YÖNTEMİ
Planlama alanı Çanakkale kentidir. Yakın çevresi,
İlçeler ve kentin etkileşim içinde bulunduğu diğer yerler çok detaya girmeden
konusuna göre dikkate alınmaktadır.
Eylem planının çalışma alanları ve konuları
belirlenirken Çalışma Gruplarının mevcut durumu analizdeki alan ayrımını ve
inceleme konularını temel alındı. Bunlarda Eylem Planı için gerekli
değişiklikleri yapıldı. Örneğin ekonomi çalışma grubunun incelediği makro
ekonomik göstergeler konusu yerel ekonomi haline getirildi. Böylece Eylem Planı
3 çalışma alanında 24 konu ve çalışma
alanları dışında 1 konu olmak üzere 25 konudan oluştu.


Amaç
|
Temel Politika
|
Öngörülen sonuçlar
|
Faaliyetler
|
Kurumların
Programlarında Olan Uygulamalar
|
Önerilen Projeler
|
İlgili Kurum / Ortaklar
|
Girdi ve kaynak
|
Süre
|
İlgili konuda Vizyon ulaşmaya uzun vadede katlıda bulunacak ideal
durum
|
Amaca ulaşmaya katlıda bulunacak orta ve uzun vadede gerekli olan
temel adımlar
|
Temel politikanın uygulanması ile elde edilecek fayda
|
Temel politikaların gerçekleşmesi, öngörülen
faydanın elde edilmesi için kısa ve
orta vadede yapılması gereken çalışmalar
|
Kurum ve kuruluşların planlarında/ programlarında
olan uygulamaları
|
İlgili faaliyetin gerçekleşmesi için kısa vadede (belirli kaynak ve
zamanda) yapılacak somut işleri
|
Kurumların programlarında olan uygulamaların
hangi kurumun programında bulunduğunu ya da önerilen projelerin
gerçekleşmesine katılabilecek muhtemel ortaklar
|
Önerilen Projelerin uygulanması için gerekli olan
malzeme, donanım, insan gibi girdileri ve bunların maliyet
|
Önerilen projenin
uygulanması için gerekli olan zaman miktarı
|
Her bölümün içeriği belirlenirken ifade ettiği ile ilgili
sorular sorulup, sürdürülebilir çevre
anlayışı, katılımcılık,
ortaklık-işbirliği, ortak sorumluluk, dayanışma; çok kültürlülük/çoğulculuk, fırsat eşitliği; hakçalık, yaşanabilirlik;
özgürlük; bilimsellik ilke ve değerleri temel alınarak yanıtları
verildikten sonra dikey mantık kontrolünün yapıldı.
Amaç ve temel politikalar, uzun ve orta vadeli
perspektiflerle belirlendi. Önerilen projelerin planları AB'ye uyumdan dolayı
7'şer yıllık olarak öngörüldü. İlk uygulama dönemi, Plan 2007–2008 yıllarında
hazırlandığı için, 5 yıllıktır. Girdi
ve kaynaklar kısmı doldurulmayıp, uygulama aşamasında İlgili kurum ve
kuruluşlar tarafından belirlenmesi istendi.
Taslaklar hazırlanırken; Kentli Belgeleri, B.M.
Binyıl Bildirgesi, DPT Kalkınma Planı ve Özel İhtisas Komisyonu raporları,
Çanakkale İl vizyonu, Çalışma Grupları Mevcut Durum Raporları, Paylaşım
Toplantıları Sonuç Raporları, Kurum ve Kuruluşların stratejik planları ile
projelerinden yararlanıldı.
ÇEVRE
VE YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRIYOR
Çalışma alanı ve
Konuları Eylem Planları Taslağı, Kentsel
değerlerini sürdürülebilir gelişme anlayışıyla bütünleştirme ve
planlama, evrensel değerlerden hareketle
katılımcı yerel demokrasi anlayışını
benimseme, geleneğindeki toplumsal çoğulculuk
ve barış anlayışını geleceğe taşıma, ticaret
ve hizmet konularında öncü olma, yerel değerleri geliştiren üniversite ve bölgesel değerleri
destekleyen kültür ve turizm kenti
olma vizyonu ile hazırlandı. .
Ekonomi Çalışma Alanında öngörülen
sonuçların bazıları; kentin yerel olanaklarının, birikim ve kaynaklarının
girişimci ve üretime dayalı yatırımlarla harekete geçirilmesi, kent
paydaşlarının yerel kalkınmadaki inisiyatif ve sorumluluğunun gelişmesi,
istihdamın artması, gelir dağılımının düzelmesi, ekonomik gelişme ile çevresel
ve toplumsal gelişme arasında bağ kurulması, kentin kendi kaynaklarını
yoksulluğu/ yoksunluğu önleyici ve azaltıcı şekilde kullanması, çalışanlar için
örgütlenme, çalışma sağlığı ve iş güvenliği, soysal güvenlik gibi İLO standartlarının
sağlanması, girişimcilerde sosyal sorumluluğun gelişmesidir.
Bu sonuçların
elde edilmesi ile kentin, dünya kentleri ile yarışmasını sağlayabilecek diğer
kentlerden farklı ve avantajlı kılan özelliklerin gelişme dinamiği olması artıp,
kent ekonomik olarak yarışmacı özellikler kazanırken, , yaratılan katma değer de topluma
yaygınlaştırılıp, teknolojik gelişmenin sağlanması ile istihdam arasında denge
kurularak işsizlik ve yoksulluk azaltılacaktır.
Çevre ve Alt Yapı Çalışma Alanında öngörülen sonuçların
bazıları; çevre kirliliğinin önlenmesi, üretim ve tüketimde doğal kaynaklarının
korunarak kullanılmasına dikkat edilmesi, insan kaynaklı afetlerin önlenmesi
önlenmediği durumlarda can ve mal kaybının minimum düzeye indirilmesi, doğa
kaynaklı afet ve depremlerde mal ve can kaybının minimum düzeye indirilmesi,
insan kaynaklı küresel ısınmanın oluşmasına kentin ve kentlinin etkisinin
azaltılması, insan kaynaklı iklim değişikliğinin olası sonuçlarına kentin ve
kentlinin hazırlanması, altyapı kalitesinin geliştirilmesi ve
yaygınlaştırılmasıdır.
Bu sonuçların
elde edilmesi ile kentin doğal kaynaklarının tahribi önlenirken, insan
sağlığını olumsuz etkileyen çevresel faktörler azaltılmakta, doğal ortamdan
kaynaklanan afet, deprem, iklim değişikliği gibi konularda riskler bütünleşik
olarak yönetilmekte, toplumsal ilişkiler geliştirilip, insani ve toplumsal refah artırılacaktır.
Toplumsal –Kültürel Çalışma Alanında öngörülen
sonuçların bazıları; hizmet sunumlarında seviye farklarının giderilmesi,
evrensel standartlara ulaşılması, insani ve toplumsal gelişme olanaklarının
geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması, bireylerin katılımcı, üretken ve kendine
yeterli hale gelmesi, toplumsal etkileşimin artması, evrensel değerlerle yerel
değerlerin buluşması, kültürel üretimin ve ürünlerden yararlanmanın
yaygınlaşması ve çoğalması, çoğulcu kent kültürü sentezinin oluşması, kentli ve
üniversitelilerin deneyim, birikim ve değerlerinin herkes için ortak sinerjiye
dönüşmesi, hizmet memnuniyetin kentte artması ve il ölçeğine yaygınlaştırılmasıdır.
Bu sonuçların
elde edilmesi ile hizmetlerden yararlanmada kentteki bütün kesimlerdeki herkes
için fırsat eşitliği sağlanması, yoksunluklar azalması, kentlinin bireysel ve
toplumsal olarak toplumsal etkileşim içinde kendilerini geliştirmesini
olanaklar artıp, kolektif bir süreçlerde ile kendilerini ifade etmeleri ve
gerçekleştirmesi, farklı kültürel birikimlerin sentezlendiği çoğulcu kentli
yurttaş kültürü oluşacaktır.
Genel ve Kamu Hizmetleri özel konusunda öngörülen sonuçların
bazıları; kentlinin yatırım ve hizmet önceliklerinin belirlenmesine katılması,
hizmetten yararlananların kurumların hizmet kalitelerini geliştirmesine
katılması, kentsel olanaklara herkesin erişiminin artırılması ve kullanımının
kolaylaştırılması, kentlinin, özellikle kadın ve çocukların, kent içerisinde
kişisel güvenlikleri ile ilgili herhangi bir korku, endişe ve kısıtlanma
olmadan kendilerini gerçekleştirebilmesidir.
Bu sonuçların
elde edilmesi ile kentte demokrasi kültürünün yaygınlaşması, kentli aktif
yurttaş kültürünün gelişmesi, ortak ihtiyaçları karşılamaya yönelik hizmetlerin
gelişmesi ve hizmet memnuniyetin artması gerçekleşecektir. Yatırım ve hizmet
kararlarının toplumsal mutabakat sağlanmış öncelikler dikkate alınarak
verilmesi, girişimlerin de birbirini tamamlama ve geliştirme niteliği
artıracak, kentlilerin de kendi geleceklerinin kararını verme ve kararların
uygulanması sorumluluklarını paylaşmaları ile bölge ve ülke ekonomisine katkı
yapması sağlanacaktır.
Eylem Planının
uygulanmasından, Bir kısmı hazırlanmasına paydaş olarak katılan kentli, kentin
bütünsel gelişmesinde ortaya çıkan sosyal ve maddi sinerji ile çevre ve yaşam
kalitesinin artmasından doğrudan ya da dolaylı yararlanacaktır.
Yatırım yapan,
hizmet üreten kurum ve kuruluşların refah düzeyine birbirini tamamlayan 3
etkisi olabilir. Birisi kendi uygulamaların kentin geleceği açısından ne ifade
etiğinin herkesçe görünür hale gelmesi, böylece hem kendilerinin, hem diğer
kurum ve kuruluşların hem de kentlinin anlamlandırma ve geliştirme kapasitesinin
artmasıdır.
Diğeri Kent
Eylem Planı’ndan hem bundan sonraki stratejik planları, programları ve
uygulamaları belirlemelerinde hem de ortaklıkları oluşturma, sorumlukları
paylaşmada bir rehber olarak yaralanarak kent ve kendi kaynaklarının en etkili
şekilde kullanabilme olanağının oluşmasıdır.
Öteki etkisi,
bunun sonucu olarak oluşmaktadır. Plandan bu tür yararlanılmasının
uygulamaları, girişimlerin verimliliğini çoğaltan etkisi göstererek, kentin
kaynaklarının en verimli şekilde kullanılmasını getirmesidir.
Eylem
planının uygulanması ile kente, uzun dönemde, tarihi, kültürel ve doğal değerleri korunup geliştirilerek gelecek
kuşağa aktarılması ve bu değerlerin turizmle ilişkilenmesi; toplumdaki
farklılıkların yaşam alanlarının korunması ve geliştirmesi, üniversite ile
iletişim ve etkileşim içinde olması ve çalışma ortamının geliştirilmesinde
kentsel olanakların arttırılması, hizmet sunanlar ile hizmetten yararlananların
hizmetleri müzakere etme ortamının sağlanması, il merkezi olarak kamusal ve
sektörel hizmetler ile tüm ihtiyaçların karşılanacağı ticaretin geliştirilmesi,
sosyal politikalarla huzurlu ve güvenli kentin oluşturulması, kentsel büyümede
gelişme alanları ile etkileşim bölgelerindeki doğal kaynakların korunması
gerçekleşecektir.
DEĞERLENDİRME
Kent Eylem Planı
süreci, bir kentin kendi sosyal sermayesi ile kendi geleceğini
planlayabileceğinin somut örneğini oluşturmaktadır. Bu açıdan Kent Eylem Planı,
içeriği (çalışma alanları, konuları ve konularının eylem planları) ile süreci
(ortaklıklarla organizesi, katılımcı platformlarda hazırlanması) hem örnek alınabilinecek hem de destek ve
yardım alınabilecek bir birikim ve deneyim olarak ortaya çıkmaktadır. Her süreçte olduğu gibi bu süreçte güçlü
yanların yanında zayıf yanlarda bulunmaktadır. Güçlü yanların başında sürecin
başında belirlenen yol haritasında kabul edilen Planlama Sürecinin Temel İlkeleri’nin gerçekleşmiş olması gelmektedir
Zayıf yanlarının başında ise katılımdaki sorunlar ve sürdürülebilirliği
gelmektedir.
Eylem planının
hazırlanma çalışmasında teknik değerlendirmeler ile katılımcı konu analizleri
birlikte kullanılmasına yönelik bir süreç yaşandı. Katılımcılık planı
hazırlanmasına karar verildiği aşamada başladı, birbirini tamamlayan farklı
süreç ve mekanizmalar adım adım geliştirilerek kente yayılmaktadır.
Eylem planlarında farklı kesimlerden yerel hizmet kullanıcılarının istek,
değer ve ideallerini yansıtmaya özen gösterildi. Danışma toplantılarında
belirlenen toplumsal öncelikler eylem planlarında önemli yer tutmaktadır.
Eylem planının
bütününde ekonomik, toplumsal ve ekolojik gelişme süreçlerinin dengelenmesi ile
Kent Eylem Planı yerel öncelikler ile evrensel değerlerin sentezi olarak
oluştu.
Çevrenin
kirliliğinin önlenmesi ile yetinilmedi; nüfus kestiriminden yola çıkılarak
taşıma kapasitesi dikkate alınıp, doğal
kaynaklardan yararlanırken, onun korunması da gözetildi. Risklere karşı
bütünleşik önlemler geliştirildi.
Yoksulluk ve
yoksunlukla mücadelede, gelir dağılımı düzeltici önlemler ile birlikte, sosyal
refahı artırıcı önermeler de geliştirildi.
ANCAK SENİMLE BİRLİKTE OLUR AMA
Katılımcılık
anlayışımızın temeli sonuca değil sürece, hizmet üretenler ile hizmetten
yararlananların, birlikte katılmasıdır. Katılımcı platformdaki üretime herkesin
eşit (herhangi birinin diğerine üstünlüğü olmadan) müzakerelere katılarak,
ortak katma değer oluşturmaları sağlanmaktadır.
Süreç hakkında
bilgi verip, istekli ve gönüllülerin katılımı yeterli görülmedi, hedef kitleyi
katacak süreçler organize edildi. Hedef gruplara en uygun ve yakın yerde, özellikle
de mahallelerde danışma toplantıları yapıldı. Böylece, farklı kesimlere kentin
yatırım ve hizmet önceliklerini üretme olanağı sağlandı. .
Çalışmanın
yöntemi toplumu ve bireyi geliştiren mahiyettedir. Bu gelişmenin bir boyutu, katılımcı
demokrasi kültürünün birey ve toplum olarak kentliler ile kurum ve kuruluşlarda
arttıracak bir yöntem izlenmiş olmasıdır. Diğer bir boyutu da, bu yöntemle
çalışma gruplarının ve hedef kitle olan örgütlü ve örgütsüz kentlilerin
kendilerini ifade etme ve kente dönük önceliklerini belirleme olanağı bulmuş
olmalarıdır.
Hazırlanma
süreci; kentte katılımcı demokrasi kültürünün yaygınlaşmasına ve kentlide aktif
yurttaş kültürünün gelişmesine katkı yapar nitelikte olmakla birlikte katılımda
ciddi zaaflarda oluştu.
Katılım sürecinde
ortaya çıkan zaafların bir kısmı “Görüşlerimi bildirsem ne olacak, dikkate
alınmayacak ki” “ne değişecek” “beni neden ilgilendiresin” “biz onları ne için
seçtik, ne için oradalar, bu onların (yönetici ve bürokratların) işi” “ben ne
bilirim bu konuları” gibi sözlerle ifade edilen genel demokrasi ortamı ve
birikimleri ile ilgilidir.
Üretim sürecinde,
katılımcıların bazılarının her an konuşmaya meyilli olurken, çoğunluğunun
dinler pozisyonunu tercih etmesi, üretime katılanlarda özelleşmiş ilgi alanlarına
göre sektörel ve parçacı taleplerin dile getirilmesi sık rastlanan bir
durumdu.
Çalışma
gruplarındaki çalışmalara katılım istikrarlı olmadı. Her toplantıya katılmaya
özen gösteren bir gönüllü katılımcıların yanında bazı toplantılılara katılıp
bazılarına katılmayan gönüllü katılımcılar da oldu. Hatta başlangıçta katılıp
sonra hiç uğramayanlar da. Bu arada birkaç gönüllü katılımcı çalışamaya
katılımın yaygınlaştırılması için çaba gösterdi, içinde bulunduğu kesim ile
danışma toplantıları organize etti. Bu
kişiler daha önce grup çalışmalarında birlikte çalışma alışkanlığı kazanış,
kentte karşı duyarlılık oluşturmuş kişilerden oluşmaktadır.
Kurum ve kuruluş
temsilcileri ise en istikrarsız ve katılımı düşük grubu oluşturdu. Kimi temsilciler
görev addedip, gelirken, kimileri zaman zaman uğradı, kimileri ise bir yerden
sonra hiç uğramadı. Birkaç kişi de bu sürece katkı koymak için katıldı. Üstelik bu durum kurum ve kuruluşlar nezdinde
yapılan tüm girişimlere rağmen değişmedi.
Çalışma Grupları
ve Eşgüdüm Komitesindeki çalışmalardaki müzakere süreci çoğu zaman ayrıntı ve
tali konuların çok yer alması sık rastlanan bir durumken, müzakereler zaman
zaman farklı görüşleri mahkûm etmeye de dönüştü. Bu genel ortamda üretme süreci
daraldıkça katılım düştü, katılım düştükçe üretim kısırlaştı, farklı kesimlerin
ve görüş sahiplerinin kendilerini ifade etme ve birbirlerini tanıma /anlama
imkânı azaldı.
Hedef gruplarla danışma toplantıları, kesim kesim
yapılmakta olup, her kesim kendi
görüşünü, önerisini ayrı ayrı ifade ettiği için farklı kesimlerin kendilerini
ifade etme ve birbirlerini tanıma /anlama imkânı sağlayacak bir müzakere ortamı
oluşmamaktadır. Ayrıca bu toplantılarda ilgili kesime yılda 1 kere uğramanın
sıkıntısı yaşanıyor. 2007 yılında görüşleri, öncelikleri tespit edildi, 1 yıl
çalışıp, aynı gruplara geri dönüldüğünde “daha önce bildirdiğimiz görüşler
uygulandı mı da bize yeni görüş soruyorsunuz” söz ve tavrına sık rastlanıyor.
Bu zaaflar ‘bu
olanaktan yararlanmayanlar konudan haberdar olduğu, düzenli bilgilendirildiği ve onları katacak
süreç ve mekanizmalar geliştirildiği halde katılım göstermeyenlerdir’ diye de
değerlendirilebilirse de, zaafların giderilmesi için kapsamlı bir irdeleme
yapmak katılımda bırakılan toplumsal izlerin geliştirilmesi için gerekmektedir.
Bu zaaflara rağmen katılımcı süreç toplumsal
taleplerin, önceliklerin tespiti yanında, katılanların hafızasında yer bıraktı.
Toplum merkezlerinden birinde gerçekleştirilen danışma toplantısına katılan
kadınlardan biri “ilk defa bize ne düşünüyorsunuz, ne istiyorsunuz diye sorup
insan yerine koyan oldu” diyerek bu izi dile getirmesi önemli bir örnektir.
EYLEM PLANI TAMAM DA
Kent eylem
planının sürdürülebilirliği uygulanması ve geliştirilmesi ile doğrudan
bağlantılıdır. Kent eylem planı
çalışmasının ilk planlanmaya başlandığı andan itibaren uygulama ve
geliştirilmesi de dikkate alındı. Bunun örneklerinden birisi uygulama
planlarının 7’şer yıllık hazırlanmasıdır. Böylece her planlama döneminde
uygulama da göz önünde tutularak, eylem planının geliştirilmesi ve yeni proje
önerileri ile uzun dönemli hedeflere ulaşılması imkânı oluşturulmaktadır.
Kent Eylem Planı
hazırlama sürecinde, planın uygulanmasını kolaylaştıracak ve hızlandıracak
değer ve birikimlerin oluşturan bir kapasite artışına yola açmasına dikkat
edilmeye çalışıldı. Bu kapsamdaki çabaların başlıcalar, çalışma gruplarının
oluşturulmasında ve çalışma yöntemleri, çalışmanın kentli ile paylaşma ve
danışma süreçleri, proje destek ekibi oluşturulması, Yönlendirme Kurulu’nda Türkiye
Yerel Gündem 21 programı kapsamında TOBB tarafından oluşturulan Binyıl Kalkınma
Hedefleri (BKH) Fonu’ndan yaralanmak üzere kente hangi projelerin yarar
getirecek olduğunun müzakere edilmesi,
Ayrıca
Çalışmaya, yatırım yapan ve hizmet üreten kurum ve kuruluşların katılması, bu
kurum kuruluşların temsilcilerinin kısmen de olsa çalışma gruplarının
çalışmalarında diğer kentlilerle birlikte üretime katılmalarının sağlanması,
yatırım kararlarını veren, hizmet üreten kuruluşların Eylem Planı’nı benimsemesine
katkı yapacaktır. Danışma toplantılarında ortaya çıkan toplumsal öncelik ve
tercihlerin eylem planına yansımasına dikkat edilmesi, kentlinin Eylem Planı’na
sahip çıkmasına yardımcı olacaktır.
Eylem Planları
taslaklarında uygulama için gerekli organizasyon önerileri projelendirilmiş,
tüm projeler için de muhtemel ortaklar belirlenmiş olmakla birlikte Plan ne
kadar mükemmel olursa olsun, çevre ve yaşam kalitesini artırmanın garantisi
olmadığı da gerçektir. Bundan sonraki süreç, Eylem Planı sürecinde oluşan birikimlerin
değerlendirilmesi ve geliştirilmesine bağlıdır.
ICLE tarafından
hazırlanan ve Yerel Gündem 21 Programının koordinatör kuruluşu olan IULA-EMME
(UCLG –MEWA) tarafından yayınlanan Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi Uluslar
arası deneyimleri ve bunların sonuçlarını aktararak Eylem planının
hazırlanmasına olduğu kadar uygulanması ve geliştirilmesine de yol
göstermektedir. Planlama Rehberi, eylem planlarının etkin olarak uygulanamamalarının
nedenleri arasında irade eksikliğinin olmasını belirtikten sonra “zayıf
performans, nihai ürünü kurumsal yeniden yapılanma ve eylemden çok, bir plan
olarak algılayan dar ufuklu planlama yaklaşımından da” kaynaklanabileceğini
vurgular[1].
Eğer nihai ürün eylemden çok, bir
plan olarak algılanırsa raflardaki belgelerden birisi haline gelebilir. Şu anki
yaklaşımlarda plan olarak algılanması ağır basıyor. Bu algılanma eylem planının
hazırlık aşamasında uzun dönemli değişim ve dönüşümü tasarlayabilmek için bir
yere kadar olağan karşılanabilir. Ama bu gerçekleşip, bütünsel gelişme için
gerekli eylemler ortaya çıktıktan sonra, bu eylemlerin uygulamaya ve
geliştirmeye yönelik bir anlayış değişikliğinin olması gerekiyor. Eylem Planının
her iki özelliğinin (eylem ve plan özelliklerinin) bir bütün olarak
algılanarak, eylemlerin planlanması olarak değerlendirilmesi ile aşılabilir. Acaba kentli ve kent paydaşları, Eylem Planının
öngördüğü değişim ve dönüşümlerin gerçekleşmesi için gerekli adımları
bütünsellik içinde atabilecek, bu algılama ve değerlendirilmeye ne kadar sahip
olacaklar?
Kent Eylem Planı’nın
Kent Konseyinde değerlendirilmesinden sonra, kurum ve kuruluşların Eylem Planı
kapsamında öncelikli uygulayacakları projeleri belirlemeleri ile ilgili çalışma
yapmaları konusunda mutabakat sağlanmış olup, bu Eylem Planının ilk uygulamalarının
farklı ilgi gruplarının çabalarını bir araya getirerek sinerji oluşturması,
kentin olanaklarını birleştirmesi, yerel kaynakları harekete geçirip, etkili ve verimli şekilde kullanılmasını
sağlaması, uygulama ve geliştirme süreci için kritik rol oynayacaktır.
Planlama
Rehberi, Eylem Planı’nın başarılı bir şekilde uygulanmasında, iki temel
faaliyet gerektirdiğini de belirtiyor. “İlk olarak planı araştıran ve
geliştiren ilgi grupları, planlama için kullandıkları kurumsal yapıları,
uygulamaya dönük belirgin sorumluluk ve becerileri olan kurumsal yapılara
dönüştürmelidirler. İkincisi yerel yönetim, ilgi gruplarının Eylem Planı teklif
ve hedeflerini, kendi çalışmalarına katmalıdır. Bu çalışmalara, bütçedeki
öncelikler ve yatırım kararları da dâhildir. Yerel yönetimin kurumsal
kapasitesini harekete geçirmek uygulama için çok önemlidir[2]
Kent Eylem Plan
taslağı Kent Konseyi’nde değerlendirilmesi aşamasında belirlenmesi öngörülen
uygulama, izleme –değerlendirme süreçleri ve mekanizmalarının nasıl oluşacağı önem
kazanmaktadır. Kent Eylem planının uygulanmasında yönlendirme kurulu’na bir
işlev verilecek mi? Planı üreten çalışma grupları ve eşgüdüm komitesi ile
üretilmesine katkı yapan danışma toplantıları katılımcılarına izleme ve
değerlendirme sürecinde görev alacaklar mı? Yoksa uygulama kurum ve
kuruluşların iradesine bırakılıp, izleme ve değerlendirme mekanizma ve
süreçleri bu süreçte yer almayanlardan mı oluşturulacak?
Tüm bu eğer ve beklilere rağmen
Çanakkale kolektif bir süreçte kentin gelişme eksenlerini belirlemeyi başararak
önemli bir adımı gerçekleştirmiştir. Bunun sürekliğini sağlama ve geliştirme
süreci, kent paydaşlarının kurumsal kapasitelerinin yeteri kadar harekete
geçmesi, uygulama sonuçlarının somut etkisinin görülmesi ve anlayış
değişikliğinin gerçekleşmesi ile doğrudan ilgili olacak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.