ÖZET
Kentler; toplumsal, kültürel,
ekolojik ve ekonomik süreçlerin en güçlü şekilde buluştuğu alanlardır.
Kentsel alanda yoğunlaşan durum ve sorunlar kentlerde yaşayanların yaşam
kalitesini de etkilemektedir.
Bu durum sürdürülebilir
gelişmenin yaşama geçirilmesine yönelik hazırlanan Gündem 21 belgesinde dikkate
alınarak, yerel
eylem planlama süreci öngörülmüştür. Bu kapsamda Aalborg şartı ile
sürdürülebilir kentsel gelişme yaklaşımı geliştirilmiştir. Türkiye’de de ortak bir gelecek vizyonuna yönelik yerel
eylem planlaması süreci olarak Türkiye Yerel Gündem
21 Programı başlatılmıştır. Çanakkale programın öncü kentlerindendir.
Çanakkale Yerel Gündem 21, Türkiye Yerel Gündem
21 Programı’nın hedefleri ile kentte ortaklık ilişkileri ve kentli duyarlılığı
geliştirilmesi, katılım mekanizmalarının süreklileşmesi gibi durum ve
süreçlerin kesişmesi ile Kent Eylem Planı sürecini başlatmıştır. Çanakkale Kent Eylem Planı sürdürülebilir
kentsel gelişme yaklaşımına uygun
olarak hazırlanmaktadır.
Kent
Eylem Planı hazırlanırken Çanakkale’de yaşayan her 70 kişiden 1’inin görüşü
alındı, hedef gruplarla mahallelere kadar inen toplantılar yapıldı. Bu açıdan
örnek bir katılımcılık süreci yaşandı, Türkiye’nin en katılımcı belgesi ortaya
çıkarıldı.
Eylem Planı’nda, Kentin
ekolojik, toplumsal, kültürel ve ekonomik gelişme eksenleri, kısa, orta ve uzun
vadede hangi eylemlerin diğerlerinden daha öncelikli olduğu ve bunları
gerçekleştirmenin yöntem, araç ve mekanizmaları belirlenmektedir.
GİRİŞ
1992 yılındaki Birleşmiş
Milletler Çevre ve Kalkınma Konferansı’nda, sürdürülebilir gelişmenin yaşama
geçirilmesine yönelik 21.yüzyıl eylem planı kabul edildi. Gündem 21 belgesi
adlı bu eylem planı sürdürülebilir gelişme için başlıca toplumsal grupların
rollerinin güçlendirilmesini ve katılımcılığı temel almaktadır[1].
Gündem
21’in 28. Bölümü, “Gündem 21’in desteklenmesinde yerel yönetimlerin
girişimleri” başlığını taşımaktadır. Yerel Gündem 21’lerin temel dayanağı olan
bu bölümün ana hedefi her ülkedeki yerel yönetimlerden, kendi belde halkları
ile katılımcı bir süreci başlatmaları ve kendi kentleri için bir Yerel Gündem
21 oluşturmalarıdır[2].
Avrupa’daki
kent ve kasaba yönetimleri 1994 yılında bi[i]r araya gelerek,
Sürdürülebilirliğe Doğru Avrupa Kentler ve Kasabalar Şartı --Aalborg Şartı
hazırlanmıştır. Aalborg Şartı her kentin kendi Yerel Gündem 21’ini oluşturarak
Sürdürülebilirliğe Doğru yerel Eylem Planı hazırlanmasının ve bunun ilkelerinin
çerçevesini çizmektedir
Aalborg Şartı “Şehir ve
kasabalar yaşam biçimi, üretim, tüketim modellerinin değişiminde anahtar
oyuncudurlar” olduğu tespitinde bulunarak Sürdürülebilir
kentsel gelişme yaklaşımını önermektedir[3]..
“Sürdürülebilir kentleşme
yaklaşımı, kentin geleceğine ilişkin kararların ilgili tüm yerel grupların
katılımı ile alınmasını ve uygulanmasını öngörmektedir. Yerelde kurumsal
kapasitelerin yaratılması ve güçlendirilmesi önemli bir amaçtır. Diğer bir
deyişle, sürdürülebilir kentsel gelişme idealinin aktörleri, yereldeki tüm kamu
sektörü, özel sektör, sivil toplum örgütleri, akademi, meslek odaları gibi
kesimler olmaktadır[4].”
Kentin geleceğine ilişkin karalarda
entegre sürdürülebilir kentsel gelişme
öne çıkmaktadır. Entegre sürdürülebilir kentsel gelişme yaklaşımı, yaşam
standartlarının doğanın taşıma kapasitesine dayandırarak, sosyal adalet,
sürdürülebilir ekonomiler ve çevresel sürdürülebilirlik konularının tümünü
kapsamaktadır.
Sürdürülebilirliğe Doğru Avrupa
Kentler ve Kasabalar Şartı, Alborg +10 (2004), Geleceğin Kenti Üzerine
Vatandaşların Deklarasyonu (2005), Avrupa’da Sürdürülebilir Topluluklar Üzerine
Bristol Mutabakatı (2005), Kentsel Çevre için Tematik Strateji (2005),
Sürdürülebilir Avrupa Kentleri için Leipzig Şartı (2007), Avrupa Kentsel Şartı
II 2008 gibi belgeleri ile sürekli güncellenme ve geliştirilmektedir.
Türkiye’de, 1997 yılında Gündem 21 Belgesinin 28.
maddesine dayanarak, UNDP ile birlikte Yerel Gündem 21 Programını başlatmıştır.
Ortak bir
gelecek vizyonuna yönelik yerel eylem planlaması süreci olarak Türkiye Yerel Gündem 21 Programı 21. yüzyılın
katılımcı-demokratik yerel yönetim anlayışını ifade etmektedir. Ana hedefi Program ortağı olan kentlerde Kent Eylem Planlarının
hazırlanması ve uygulanmasıdır[5].
Program, kentlilerin kendilerini etkileyecek kararları
etkilemelerini temel almakta ve katılımcı demokrasinin hem temsiliyetçi hem de
diğer uygun biçimleri aracılığıyla gerçekleşecek etkin bir vatandaş katılımını
için Kent Konseyleri başta
olmak üzere katılım mekanizmalarının kurulmasını öngörmektedir. Kadın, gençlik, engelliler, yaşlılar, çocuklar
gibi kentin örgütsüz ve mağdur kesimlerin kendi kapasitelerini geliştirmeleri,
yapabilir kılınmaları ve karar süreçlerine katılmalarına özel önem vermektedir.
Çanakkale, Yerel Gündem 21
Program’ın öncü kentlerinden olup, Program’ı 10 yıldır uygulanmaktadır. Bu
sürede ortaklık ilişkileri ve kentli duyarlılığı geliştirilmeye, dezavantajlı
kesimleri yapabilir kılmaya yönelik çalışmalar yaptı. Mevcut durum raporu
hazırladı, Çanakkale Kent Konseyi 2004 yılında kurdu. Kent Konseyi’nin
sürekliği sağlanması ile temel hedefi olan kentin eylem planının hazırlanması
çalışmasını başlattı.
Kent Eylem Planı, Türkiye Yerel Gündem 21
Programı’nın hedefleri ile kentte ortaklık ilişkileri ve kentli duyarlılığı
geliştirilmesi, katılım mekanizmalarının süreklileşmesi gibi durum ve
süreçlerin kesişmesi dolayısıyla hazırlanıyor.
Çanakkale Kent Eylem Planı
Sürdürülebilir kentsel gelişme yaklaşımına uygun olarak hazırlanmaktadır.
Katılımcılık planı hazırlanmasına karar verildiği aşamada başlamakta, birbirini
tamamlayan farklı süreç ve mekanizmalar adım adım geliştirilerek kente
yayılmaktadır. Ayrıca Kent Eylem Planı
Çalışma Grupları’nın üretimleri kentli ile paylaşılmaktadır.
Kentin ekolojik, toplumsal,
kültürel ve ekonomik gelişme eksenleri, kısa, orta ve uzun vadede hangi
eylemlerin diğerlerinden daha öncelikli olduğu ve bunları gerçekleştirmenin
yöntem, araç ve mekanizmaları belirlenmektedir. Kentin mutabakat belgesi olması
öngörülüyor.
Kent Eylem Planı çalışması,
sorunlara ve ihtiyaçlara kentin bütünü kapsamında uzun vadeli gelişme
perspektifiyle yaklaşıldığı kolektif bir süreç olarak Çanakkalelilerin çevre ve
yaşam kalitesinin artmasını ve sürekliliğinin sağlanmasını amaçlıyor[6].
Bu bildiride Kent Eylem Planı
hazırlanma süreci (katılım ve yöntem) anlatılıp, katılımcılık ve eylem planının
uygulanma süreci değerlendirilecektir.
BİRLİKTE HAZIRLANIYOR
Kent Eylem Planı
Hazırlanması, ortaklık tarafından
organize edilmekte, katılımcı
platformlarda birlikte üretilmektedir. Çalışmanın organizasyonunu, ağ
özellikleri de taşımakla birlikte, yüz yüze ilişki ve iletişimin ağırlıkta
olması, üretimin düzenli toplanan çalışma grupları ve eşgüdüm komitesi tarafından
yapılması, bu çalışmalara ilgi göstermeyenleri farklı adımlarda katma
stratejisi izlenmesi gibi nedenlerle Çanakkale Yerel Gündem 21 Kent Eylem Planı
Hazırlama Platformu olarak tanımlayabiliriz.
Kent Eylem Planının
organizasyonu iki bölümde değerlendirilebilir. Bölümün birisi Yönlendirme
Kurulu, Plan Danışmanı, Plan ve Proje Destek Ekibi ve Sekretarya’dan oluşuyor.
Bu bölüm Eylem planı çalışmalarının sağlıklı işlemesini sağlamaya yönelik
çalışıyor. Diğer bölüm, Çalışma Grupları, Eşgüdüm Komitesi, Hedef Gruplar,
Kentliler ve Çanakkale Kent Konseyi’nden oluşuyor. Bu bölümde Eylem Planı
hazırlama /üretilme çalışmaları yapılıyor.
1.
YÖNLENDİRME KURULU
Çanakkale Valiliği, Çanakkale
Belediyesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale Ticaret ve Sanayi
Odası, Çanakkale Ticaret Borsası, Çanakkale Ziraat Odası, Çanakkale Sanayici ve
İş Adamları Derneği temsilcileri ile Çanakkale Kent Konseyi Yürütme Kurulu ve
Yerel Gündem 21 Koordinasyon Kurulu’ndan oluşmaktadır.
Sürecin organizasyonu ile
ilgi taktik karar düzeyidir. Sürecin sağlıklı işlemesi için gerekli kararları
almakta, yönlendirmeleri yapmakta ve finansmanı sağlanmaktadır. Yönlendirme
Kurulu, bugüne kadar 11 toplantı yaptı. Bu toplantılarda;
·
9 Şubat 2006 tarihli Yönlendirme Kurulu toplantısında Kent Eylem
Planı’nın genel çerçevesi görüşülüp, organizasyon yapısı belirlendi.
·
3 Mayıs 2006 tarihli yönlendirme kurulunda Kent Eylem Planı’nın
yol haritası belirlenip, kurumsal katkılar ve çalışma gruplarının organizasyonu
görüşüldü.
·
23 Haziran 2006 tarihli yönlendirme kurulu toplantısında
çalışmalar değerlendirilip, İletişim Stratejisi, Katılım Stratejisi ve faaliyet
takvimi belirlendi.
·
20 Eylül 2006 tarihli toplantıda çalışmalar değerlendirildi ve
çalışma grupları tarafından hazırlanan raporların Çanakkaleliler ile
paylaşılması ile ilgili 2. ve 3. Aşama programları görüşüldü. Proje Destek
Ekibi çalışma çerçevesinin görüşüldü.
·
20.Aralık 2006 tarihli toplantıda Çanakkale’ye ilişkin
Yoksulluk/Gelişmişlik haritalarının ön sonuçlarını paylaşıldı, Çalışma Grupları
tarafından hazırlanan mevcut durum raporlarının kentli ile paylaşılması ve
hedef gruplarda değerlendirilmesi planlandı. Kurum ve kuruluşların projelerinin
envanterinin hazırlanması kararlaştırıldı.
·
2 Nisan 2007 tarihli toplantıda Çalışma Grupları Mevcut Durum
raporları paylaşım toplantılarının sonuçları değerlendirildi, kentin vizyon,
ilke ve değerleri ile misyon çalışması planlandı.
·
27 Temmuz 2007: 28 Haziran 2007 tarihinde kent Konseyinde kabul
edilen kentin vizyon, ilke ve değerleri ile misyon tanıtıldı. Çalışma alanı
konularının eylem planı hazırlanması süreci planlandı.
·
18 Eylül 2007: Yerel Gündem 21 BKH fonu ile ilgili bilgi
verildi. Hazırlanabilecek proje konuları ile ilgili görüş alışverişinde
bulunuldu.
·
1 Ekim 2007 tarihli toplantıda BKH fonu ile ilgili proje
konuları değerlendirilip, 3 proje önerisi ile başvurulması kararlaştırıldı.
·
6 Mart 2008 tarihli Yönlendirme Kurulu Toplantısında paylaşma
süreci ve danışma Toplantıları görüşüldü.
·
10 Temmuz 2008 tarihli toplantıda, Kent Eylem Planı’nın kentin mutabakat belgesi
haline gelmesi adımı ile uygulama,
izleme ve değerlendirme süreci görüşüldü.
Yönlendirme
Kurulu’nun 10 Temmuz 2008 tarihli toplantısında, Yönlendirme Kurulu’nun, mevcut bileşeninin, sendika, meslek odaları,
esnaf odaları ile genişletilerek,
uygulamanın eşgüdümü ve koordinasyonu ile ilgili işlevler üstlenmesi
eğilimi oluştu.
2.
PLAN DANIŞMANI:
Çalışmaların yönlendirilmesi,
eşgüdümlenmesi, bütünleştirilmesi, plancı ekip ve paydaşların kapasitelerinin
arttırılması ve dış ilişkilerinin geliştirilmesi doğrultusunda katkıda
bulunuyor. Danışmanlığı Sabancı Üniversitesi’nden Prof. Dr. Korel GÖYMEN
yapıyor.
Dr. Göymen, Yönlendirme
Kurulu ile 10 defa, Eşgüdüm Komitesi ile 12 defa, çalışma grupları ile 11 defa,
Proje Destek Ekibi ile 3 defa toplantı yaptı.
Yönlendirme Kurulu’nu
oluşturan kurum ve kuruluşlar ile Çanakkale Esnaf –Sanatkârlar Birliği’ni
ziyaret edip, plan ile ilgili görüş alışverişinde bulundu ve Proje Destek
Ekibi’nin oluşumunu görüştü:
Kentin durum analizi
aşamasında yöntem oluşturulmasında, gelecek öngörüsü aşamasında yöntemin
oluşturulmasında ve vizyon ilke ve değerler ile misyon’un belirlenmesinde,
Çalışma alanları konularının eylem planları hazırlanırken, yöntem
oluşturulmasında ve içeriklerin hazırlanmasında /üretilmesinde yol göstericilik
yaptı.
3.
PROJE DESTEK EKİBİ
Çalışma gruplarının belirleyeceği projelerin oluşturulmasında
teknik destek vermesi ve yurt içi ve yurt dışı fonlardan yararlanmak amacı ile
gerekli çalışmaları yapması için oluşturuldu. Kent Eylem planı yönlendirme
kurulunu oluşturan kurum ve kuruluşların görevlendirdiği kişilerden oluştu.
Kendi içinde iki toplantı (tanışma ve eşgüdüm-ortaklık)
toplantıları yaptı. Bağımsız eğitmen Burcu YEŞİLADALI tarafından ekibe 4 gün
Proje Döngüsü Yönetimi Eğitimi verildi. Goncagül Gümüş ile Proje Mantığı
söyleşisine katıldılar. Bağımsız eğitmen Feray SALMAN tarafından ekibe proje
döngüsü eğitimi verildi
Proje destek ekibi Çanakkale’deki kurum ve kuruluşların proje
envanterinin hazırlanmasını koordine etti.
Proje Destek ekibi, 2 Nisan 2007 tarihinden itibaren Yönlendirme
Kurulu kararları çerçevesinde Kentin Vizyon, İlke ve Değerleri, Misyonu ile
Çalışma alanları konuları eylem planlarının hazırlanmasına destek verdi. 31
Aralık 2007 itibari ile görevini tamamladı.
4.
SEKRETARYA
Yönlendirme Kurulu toplantılarını organize etme ve bu
toplantılar için gerekli bilgi ve dokümanları hazırlama, Yönlendirme Kurulu
kararlarını ilgili birimlere iletme, Plan ve Proje Destek ekibini
gereksinimlere yönlendirme, Danışmanlar ile ilişkiler, Eşgüdüm Komitesi ile
ilişkiler, Çalışma Gruplarının organizasyonuna ve çalışmalarına destek verme
görevleri vardır. Paylaşma sürecini ve danışma toplantılarını organize etme ile
birlikte Gelecek öngörüsü ve eylem planları aşamalarında ilk üretim
süreçlerinde yer alma ile de görevlendirilmiştir. Çanakkale Yerel Gündem 21
tarafından yürütülüyor.
Yönlendirme Kurulu toplantılarını organize etti. Bu toplantılar için gerekli bilgi
ve dokümanların hazırladı. Yönlendirme Kurulu kararlarının ilgili birimlere
ileti. (Yönlendirme Kurulu’nu oluşturan kurum/kuruluşlardan 2006–2008 yılları
yatırım planlarını istedi. Valilik, Belediye ve İl Özel İdaresi yatırım ve
stratejik planlarını verdiler)
Çalışma Gruplarını; oluşturdu, katılımcılara eylem planı ve süreci tanıttı. Çalışma
ortamını hazırladı. Çalışma gruplarının
çalışması için gerekli iç ve dış iletişim yapıldı. Toplantı kayıtlarının
tutulup, raporlanarak katılımcılara
ulaştırıldı.
Daha Kaliteli
Hizmet içim Sivil Toplumu Güçlendirme Projesi: TESEV tarafından yürütülmekte olan Daha Kaliteli Hizmet içim Sivil
Toplumu Güçlendirme Projesi’nin Çanakkale uygulaması koordine edildi. Proje Kapsamında hazırlanan;
-
Halkın Memnuniyeti araştırması
-
Gelişmişlik Araştırması
-
Kamu Harcamalarını izleme Araştırması
Raporları, Çalışma Grupları
ile Yönlendirme Kurulu’nu oluşturan kurum ve kuruluşların yararlanmasına
sunuldu.
Eşgüdüm Komitesi toplantıların organizasyonu, çalışma ortamının hazırlanması,
katılımcıları ile iletişim yapıldı; toplantı kayıtlarının tutulup raporlanıp,
katılımcılara ulaştırıldı.
Plan ve Proje Destek ekibi oluşturuldu. Plan Danışmanı Prof. Dr. Korel
Göymen ile Yönlendirme Kurulu, Eşgüdüm Komitesi, Çalışma Grupların, Proje
Destek Ekibi arasında iletişim sağlandı
Tanıtım: Yerel ve Ulusal basın–medya Kuruluşları ziyaret edilip, Kent
Eylem Planı anlatılarak, tanıtım dosyasının verildi, Kent Eylem Planı’nın
tanıtımı ve kent ile paylaşımı için www.kenteylemplan.canakkalekentkonseyi.org
adlı sitenin hazırlandı, İletişim uzmanı Sn. Hasan Acanal’ın
kolaylaştırıcılığında KEP İletişim Stratejinin hazırlandı.
Paylaşım süreci: Kent eylem planı çıktılarının (çalışma grupları Mevcut Durum
raporları, Gelecek Öngörüsü, Eylem Planı 2. taslaklarının kentli ile
paylaşılmasını organize etti.
Danışma Toplantıları: Çalışma gruplarının hazırladığı Mevcut Durum Raporları ve Eylem
Planı 2 taslaklarının hedef gruplarla danışma toplantılarını organize etti.
Toplantı sonuçlarını raporlaştırılıp, değerlendirilebilir hale getirdi.
Vizyon –İlke ve Değerler, Misyon: Eşgüdüm komitesi ve Proje
Destek Ekibi ile birlikte Vizyon –İlke ve Değerler, Misyon taslakları
hazırlandı. Bu konuda Danışma toplantısı organize etti.
Çalışma alanları konuları eylem planlarının hazırlanması: Çalışma alanları konuları
eylem planlarının ön taslaklarını hazırladı, bu taslakların genişletilmiş
eşgüdüm komitesi ile birlikte değerlendirilmesini yaptı. Turizm, Kültür, İklim
Değişikliği konularında atölye çalışmaları organize etti. Diğer konulara uzman
desteği sağlandı. Eylem planları ile ilgili çalışma grupları ortak toplantıları
düzenledi.
Yayınlar: Kent Eylem Planı ile ilgili
her türlü yazılı ve görsel materyalin hazırlanmasını, yayınını, bunların
dağıtım ve kullanımını organize etti.
Katılımcı Yerel Kalınmada İyi
Örnekler Ulusal Konferansı: 23–24 Mayıs 2008 tarihlerinde Çanakkale Kent Eylem Planı,
Katılımcı Yerel Kalınmada İyi Örnekler Ulusal Konferansında sunuldu. Konferansta, Kent Eylem Planı’nın ne olduğu,
neden hazırlandığı, nasıl hazırlandığı, hazırlanma ilkeleri, katılımcılık
anlayışı ve ilkeleri, Çalışma alanları ve Konuları ile eylem planı taslakları
paylaşılıp, sürecin değerlendirmesi yapılarak beklentiler ortaya kondu.
Katılımcı
Yerel Kalkınmada İyi Örnekler Ulusal Konferansı, Dünya Gazetesi, Friedrich
Naumann Vakfı, Ulusal İnovasyon Girişimi, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet
Forumu ve İstanbul Politikalar Merkezi'nin işbirliği ile düzenlenmektedir.
Konferansın amacı Türkiye'nin değişik bölgelerinde yerel
kalkınmaya yönelik, katılımcı bir anlayışla sürdürülen, çeşitli iyi örnekleri
belirleyip, ulusal düzeyde toplanacak bir konferansta sunulmalarını ve
kitaplaştırılmalarını sağlamak ve belirli sayıda başarılı örneği
ödüllendirmektir.
Konferansa toplam 131 girişim başvuruda bulunmuş olup, bunların Çanakkale
Kent Eylem Planı ile birlikte 14’ünün paylaşılması uygun görülmüştür.
Konferansta iyi örnekler arasında deneyim ve bilgi paylaşımı yapıldı. Söz
konusu girişimler önümüzdeki günlerde kitaplaştırılarak, Türkiye ile
paylaşılacak.
5.
ÇALIŞMA GRUPLARI ÇALIŞMALARI:
Çevre ve Alt Yapı, Ekonomi,
Toplumsal –Kültürel Çalışma Gruplarından oluşmaktadır. Kurum, kuruluş
temsilcileri, uzamalar ile duyarlı ve gönüllü kentlilerden oluşmaktadır. Tüm
kentlilerin katılımına açıktır.
Çalışma alanları ve konuları
ile ilgili sistematik, organize, detaylı çalışıp değerlendirmeye hazır hale
getirmek için oluşturuldu. Belirlenen
konularında Kent Eylem Planı’na girdi oluşturacak bilgilerin toplanması,
çalışılan alanda hedeflerin belirlenmesi ve bunların somut politika ve uygulama
stratejilerine dönüştürülmesi işlevleri vardır.
Çalışma
Grupları 2 Temmuz 31 Aralık 2006 arasında
Çevre ve alt yapı Çalışma Grubu 18 defa,
Toplumsal Kültürel Çalışma Grubu 12 defa,
Ekonomi Çalışma Grubu 3 defa toplandı.11 defa
Toplanarak,
Kentin Mevcut Durum Raporu’nu hazırlamışlardır.
Bu dönemde 22 Haziran 2006 tarihinde ortak toplantı yaparak,
Çalışma Grupları Kılavuzunu görüşülüp kesinleştirildi; Mevcut Durumun tespiti
yöntemi ile ilgili ortak görüş oluşturuldu.
- 1 Şubat
2007 tarihli Çalışma Grupları Ortak Toplantısında paylaşım Toplantıları
değerlendirildi.
- 30 Nisan
2007 tarihli Çalışma Grupları Ortak Toplantısında, Kentin Vizyon –İlke ve
Değerleri -Misyon 1. Taslağı değerlendirilip, 2. Taslağı hazırlandı.
- 5 Temmuz
2007 tarihli Çalışma Grupları ortak toplantısında Kent Konseyi tarafından
kabul edilen Kentin Vizyon –İlke ve Değerleri -Misyon ile ilgi bilgi
verildi.
- 27 Temmuz
2007 tarihli Çalışma Grupları Ortak Toplantısında eylem planları süreci
değerlendirilip, çalışma alanı konuları belirlendi.
- 2 Ekim
2007 tarihinde Çalışma Grupları Ortak toplantısında katılımcılara üst
bakış dağıldı. Çalışma alanları konularında yeni düzenlemeler yapıldı.
- 11 Aralık
2007 tarihli Çalışma Grupları Ortak toplantısında Eylem Planı ön
taslaklarının amaç ve temel politikaları değerlendirildi. Çalışma alanları
konularında yeni düzenlemeler yapıldı.
- 13 Mart
2008 tarihli Çalışma Grupları Ortak Toplantısında Çalışma Alanları ve
Konuları Eylem Planı 1. taslakları paylaşılıp, değerlendirme yöntemi ve
süreci belirlendi.
- 27 Mart
2008 tarihli Çalışma Grupları Ortak Toplantısında Eylem Planları ile
ilgili öneriler değerlendirilip, 2. Taslaklar hazırlandı.
6.
EŞGÜDÜM KOMİTESİ
TOPLANTILARI:
Çalışma Grupları
temsilcilerinden oluşuyor. Mevcut durum raporlarını hazırlama sürecinde çalışma
grupları arasında iletişimi, paylaşımı, yardımlaşmayı sağlama görevi verildi.
Gelecek öngörüsü ve eylem planlarının hazırlanış süreçlerinde uzman ve
gönüllülerle genişletilerek, ilk taslakları hazırlama görevi verildi.
Çalışma Grupları kendi çalışma alanları ile ilgili mevcut durum
raporlarını hazırlama sürecinde ( 2 Temmuz - 31 Aralık 2007), 4 defa
toplanarak, Çalışma Grupları
arasında iletişimi, paylaşımı, yardımlaşmayı sağladı.
Eşgüdüm Komitesi, 2 Nisan 2007 tarihli yönlendirme kurulu kararları
çerçevesinde eşgüdüm komitesi genişletilerek Kentin Vizyon, İlke ve Değerleri,
Misyon taslağını hazırladı. Bu sırada komite haftada 2-3 gün toplandı.
27 Temmuz 2007 tarihli yönlendirme kurulu kararı kapsamında
eşgüdüm komitesi önce kente üst bakışı hazırladı. Sonra da buradan yola
çıkarak, çalışma alanları konuları eylem planlarını taslaklarını hazırladı. 27
Temmuz 2007 -27 Mart 2008 tarihleri arasında Genişletilmiş Eşgüdüm Komitesi
haftada 2-4 gün toplandı.
Danışma Toplantılarının bitmesinden sonra, toplantı sonuçları
değerlendirip, Eylem Planlarının 3. Taslaklarını hazırladı, Kent Eylem Planının
kentin mutabakat belgesi haline gelmesi adımı ile uygulama, İzleme ve
Değerlendirme süreci ile ilgili ön görüşü oluşturdu.
7.
HEDEF GRUPLAR:
Çalışma grupları üretimlerinin geliştirilmesi,
zenginleştirilmesi için belirlendi. Kurum ve kuruluşlar, örgütlenmeler ve
ilgili, duyarlı kentlilerden oluşmaktadır.
Çalışma Grupları Sonuç Raporları ile ilgili 2007 yılında, Eylem
Planları 2. Taslakları ile 2008 yılında Yönlendirme Kurulu’nun öngördüğü hedef
gruplarla danışma toplantıları organize edildi.
2007 yılında yapılan Çalışma Grupları Sonuç Raporları Danışma Toplantılarında,
kentin mevcut durumu değerlendirilip, toplumsal öncelikler tespit edildi.
2008 yılında yapılan Çalışma Alanları ve Konuları 2. Taslakları
Danışma Toplantılarında, kentin hedefleri değerlendirilip, faaliyet ve proje
önerileri saptandı.
8.
KENTLİLER
Çanakkaleliler çalışma ve
üretimler ile ilgili sürekli bilgilendiriliyor. İlgi duyan kentliler çalışmaya
katılmaktadır.
Kent Eylem Planı hazırlanması
sürecinde, Kentliyi, çalışmaya en geniş kesimi aktif olarak katmak,
katılmayanları çalışmadan ve üretimlerden haberdar etmek ve bilgilendirmek üzere
iki iletişim stratejisi hazırlanmıştır.
Birincisi Haziran 2006’da Yönlendirme Kurulu ile birlikte
oluşturulmuştur. Bu iletişim planı
kısmen uygulanmıştır. Tam olarak uygulanan bölümleri çeşitli kuruluşlarla bilgi
verme ve katılım için görüşülmesi, Web sitesinin hazırlanması, basın –yayın
kuruluşlarını bilgilendirmedir. Bazı kurum ve kuruluşların web sitelerinden
Kent Eylem Planı Web sitesine link yapılmış çoğundan yapılmamıştır. Medya ve
basın aracılığı ile toplantı ve gelişmeler kısmen duyurabilmiştir. Çalışmalara
katılan tüm kurum/kuruluş, kişi ve her çalışma grubunun aynı zamanda iletişim
ve katılım sorumluluk üstelenmesi kısmen gerçekleşmiştir. Her ay bülten
hazırlanması, Grup çalışmaları içerisinde, iletişim, eğitsel grup iletişim
çalışmaları yapılmamıştır.
İkinci iletişim stratejisi
Aralık 2006’da, paylaşma ve danışma süreci başlarken, bir iletişim uzmanı
kolaylaştırıcılığında yapılan atölye çalışması sonucunda oluşturulmuştur. Bu
iletişim stratejisinde çalışmanın kentliye duyurulması ve paylaşılmasında
görsel ve sözel iletişim araçlarına ağırlık verilmiş ve yazılı araçlar bunları
destekler ve açıklar mahiyette kullanılmıştır. Amacımız olan “Çanakkalelilerin
geleceklerini birlikte planlaması” ve “Çanakkale'nin hedefleri, öncelikleri ve
tercihlerinin birlikte belirlenmesi” gündelik dile dönüştürülerek mesajlaştırılmıştır.
Kent Eylem Planı tanıtım ve destek filmleri Halk
Otobüslerindeki mobil ekranda 2 ay süre ile yayınlandı. Kent Eylem Planı
tanıtım broşürü “Sıra Sende!”, Sonuç
Raporları özetleri “Ancak Seninle Olur” adıyla basılarak, binlercesi Çanakkalelilere
dağıtıldı. Bu paylaşmada kahvehane, kuaförler ve berber salonlarına ağırlık
verildi.
Vizyon, İlkeler –Değerler,
Misyon 2. taslağı Kent Konseyi’nde değerlendirilmeden hemen önce “Senin
Çanakkale’n nasıl olmalı?” adıyla el ilanı haline getirilip, kentliye dağıtıldı.
Her haneye, Çalışma Alanları
ve Konuları Eylem Planı 2. Taslağı bilgi broşürü dağıtılıp, görüşleri sorulmaya
çalışıldı.
9.
KENT KONSEYİ:
Paydaş Meclisi olup, Çanakkale Kent Eylem Planı sürecinin
stratejik karar düzeyidir. Çalışmalar ve sonuçları ile ilgili düzenli olarak
bilgilendiriliyor. Çanakkale’nin Kent
Vizyon, İlke& Değerler ve Misyonu,
21 Haziran 2007 tarihli Olağanüstü Genel Kurulunda değerlendirilip, kabul
edildi. Ayrıca;
•
21 Haziran 2006 tarihli Kent Konseyi Genel Kurulunda Kent Eylem
Planı hakkında bilgilendirme yapıldı.
•
21 Haziran 2007 tarihli, Kent Konseyi Genel Kurulu’nda Kentin
Vizyon, İlke ve Değerleri, Misyon’unu belirledi.
•
22 Eylül 2007 tarihli Kent Konseyi Genel Kurulu’nda süreç ile
ilgili bilgi verildi.
•
15 Aralık 2007 tarihli Kent Konseyi Genel Kurulu’nda süreç ile
ilgili bilgi verildi. Eylem Planı ön taslaklarının amaç ve temel politikaları
dağıtıldı.
•
22 Mart 2008 tarihli Kent Konseyi Genel Kurulu’nda Eylem
planları 2. taslakları, paylaşma ve danışma süreci ile ilgili bilgi verildi.
Çanakkale Kent Eylem Planı’nın nihai karar organı olarak Eylem
Planı 3. taslaklarını, değerlendirerek, kent görüşü haline getirecek.
Yönlendirme Kurulunun 10 Temmuz 2008 tarihli toplantısında;
v
Yerel Gündem 21 sürecinde hazırlanan ve tamamlanan Kent Eylem
Planı’nın uygulama döneminde sahibinin Kent Konseyi olması
v
Kent Eylem planının izleme –değerlendirme sürecinin Kent Konseyi
bünyesinde oluşturulan çalışma grubu tarafından yapılması
Eğilimleri oluştu.
AŞAMA AŞAMA KENT EYLEM PLANI
Kent Eylem Planı’nın hazırlanması ilk defa Ekim 2005'de Yerel
Gündem 21 bünyesinde gündeme geldi. Çanakkale Yerel Gündem 21 Danışma
Kurulu’nda Kent Eylem Planı’nın ilk görüşmelerinde iki eğilim oluştu.
Eğilimlerden birisi Eylem Planı’nın kurumların stratejik planlarının birbirine
eklemesi olduğu, bunun için özel bir sürece gerek olmadığı görüşü idi, Diğeri
ise kentin gelişme eksenlerinin uzun vadeli perspektifler belirlenmesi için
kolektif bir sürecin başlatılması gerektiği görüşü idi. Aynı zamanda Yerel
Gündem 21 Kent Koordinatörü olan Belediye Başkanı’nın da ikinci görüşü
benimsemesi ile çalışma başlatıldı.
15- 23 Aralık 2005 tarihleri
arasında Çanakkale Yerel Gündem 21 Koordinasyon Kurulu, daha sonra Yönlendirme Kurulunu oluşturan
kurum ve kuruluşlar ziyaret ederek, çalışmayı anlatılıp, birlikte organize
edilmesini önerdi. Önerinin kabul görmesi ile Yönlendirme Kurulu oluşturuldu.
Yönlendirme Kurulu tarafından 9 Şubat -23 Haziran 2006 tarihleri arasında Kent
Eylem Planı’nın genel çerçevesi, organizasyon yapısı, yol haritası, kurumsal
katkılar ve çalışma gruplarının organizasyonu, iletişim stratejisi, katılım
stratejisi ile faaliyet takvimi belirlendi.
Haziran 2006’da Çevre ve Alt Yapı, Ekonomi, Toplumsal
–Kültürel Çalışma Gruplarının oluşturulması ile eylem planının
hazırlanmasına başlandı. Temmuz 2008'de Çalışma Alanları ve Konuları Eylem
Planları 3. Taslakları hazırlanıp, Kent Konseyi'nin değerlendirmesine sunulacak
hale getirildi.
Plan üç aşamada hazırlanıyor;
Durum analizi, gelecek öngörüsü, (Çalışma
Alanları Ve Konuları) eylem planlarının hazırlanması.
1. AŞAMA: DURUM ANALİZİ
Durum Analizi Aşaması’nda kentin mevcut durumu belirlenip, kentlinin
öncelikleri, hedefleri, saptandı. Bu
aşama 2 adımda gerçekleşti.
Birinci adımda
Çevre ve Alt Yapı, Ekonomi, Toplumsal –Kültürel Çalışma Grupları oluşturuldu.
Çalışma Grupları, ortak çalışma ilkelerini, çalışma alanları ve konuları ile mevcut durumun tespiti
yöntemini belirleyerek, kentin durumunu
bilimsel ve istatistiksel verilerden yararlanarak analitik olarak
değerlendirip, Çanakkale’nin mevcut durumuna ilişkin sonuç raporlarını
hazırladılar. Bu çalışmaya 150 civarında Çanakkaleli katıldı. Bu Raporlar “Sıra
Sende !” adıyla basıldı.
Ayrıca TESEV tarafından yürütülmekte olan
Daha Kaliteli
Hizmet içim Sivil Toplumu Güçlendirme Projesi’nin Çanakkale uygulaması koordine
edildi.
İkinci adımda Çalışma Grupları Mevcut
Durum Raporları kentli ile paylaşılıp, Yönlendirme Kurulu tarafından belirlenen
hedef gruplarla danışma toplantıları yapıldı.
Bu toplantılarda, Mevcut Durum Raporları filmi gösterildikten sonra katılımcılar kentin mevcut durumu, sorunları,
öncelikleri, hedeflerine ilişkin değerlendirmeleri, görüş ve önerileri tespit
edildi. Öncelik ve hedefler saptandı. Çalışmalar ile ilgili düzenli bilgi almak ve katılmak isteyenler
saptandı.
Danışma toplantılarına 600’e yakın Çanakkaleli
katıldı. Toplantı Sonuçları “Sıra Sende 2” adıyla ayrı bir rapor halinde yayınlanıp,
katılımcılara dağıtıldı.
Toplantılar hedef gruplara en uygun ve yakın yerde
organize edildi. Böylece, farklı kesimlere kentin yatırım ve hizmet
önceliklerini üretme olanağı sağlandı. Kent Eylem Planı tanıtım broşürü “Sıra
Sende!”, Mevcut Durum Raporları özetleri
“Ancak Seninle Olur” adıyla basılarak, binlercesi Çanakkalelilere dağıtıldı. Bu
paylaşmada kahvehane, kuaförler ve berber salonlarına ağırlık verildi.
Çalışma
Grupları Mevcut Durum Raporlarını
hazırlarken kentin durumunun yanı sıra diğer kentler ile birlikte Çanakkale’yi
de etkileyen eğilimlere dikkat çektiler. Raporlarda dışlanma, cemaatleşme,
köyden kente göç, gettolaşma ve iklim değişikliğine dikkat çekerken, paylaşım
toplantılarında yer alan katılımcılar çevre, kentleşme, istihdam, ulaşım,
eğitim, turizm, sanayi, kültür merkezi, kent güvenliği, oyun ve dinlence alanları
gibi konuları öne çıkardılar.
Bu
aşamada Yönlendirme Kurulu üyesi kurum ve
kuruluşların görevlendirdiği kişilerden Plan
ve Proje Destek Ekibi oluşturuldu. Ekip proje yazma ve ortaklık
oluşturma eğitimleri aldı. Çanakkale’deki kurum ve kuruluşların proje envanterinin
hazırlanmasını koordine etti. Proje Destek ekibi, 2 Nisan 2007 tarihinden
itibaren Yönlendirme Kurulu kararları çerçevesinde Kentin vizyon-ilke ve
değerleri, misyonu ile Çalışma alanları konuları eylem planlarının hazırlanmasına
destek verdi.
Evrensel
değerlerin tanıtılması ve yaygınlaştırılması için içinde Avrupa Kentli Hakları
Deklarasyonu, Gündem 21 Belgesi Özeti, B.M. Bin Yıl Hedefleri, Avrupa yerel
Yönetimler Özerklik Şartı, B.M. Gelişme hakkında Bildiri’sinin yer aldığı Kentli
Belgeleri hazırlandı. Çalışma Grubu katılımcıları başta olmak üzere
ilgililere dağıtıldı.
2. AŞAMA: GELECEK ÖNGÖRÜSÜ
İkinci aşama kentin Vizyon, İlke ve değerleri, Misyonunu belirleme
aşamasıdır. Bu aşamada Çanakkale’nin uzun dönemdeki gelişme eksenlerinin üst ve
genel hedefleri, karar verme ve
uygulama süreçlerinde dikkate alınacak olan değer ve ilkeler, kentin bunlar ile
ilgili temel politikaları ortaya koyan üst ve genel görevleri belirlendi.
Genişletilmiş Eşgüdüm
Komitesi, Kentin Vizyon, İlke ve Değerleri, Misyon’unun 1. Taslağını hazırladı.
Çalışma Grupları, 1. Taslağı değerlendirip, 2. Taslağı hazırladı. 2. Taslak
“Sıra Sende Nereye? adıyla basılarak Kent Konseyi katılımcılarına, “Senin
Çanakkale’n Nasıl Olmalı?” adıyla el ilanı haline getirilip, kentliye
dağıtıldı.
21.Haziran 2007 tarihinde,
Kent Konseyi Genel Kurulu, 2. Taslağı değerlendirilerek, Kentin Vizyon, İlke ve
Değerleri, Misyon’unu belirledi.
3. AŞAMA: (Çalışma Alanları Ve Konuları) EYLEM PLANLARININ
HAZIRLANMASI
Eylem planları aşamasında Çalışma Alanları ve Konuları Eylem Plan
taslakları hazırlandı. Taslaklar 26–27 Temmuz 2007 tarihlerinde Plan Danışmanı
Prof. Dr. Korel GÖYMEN katılımı ile yapılan Yönlendirme Kurulu, Genişletişmiş
Eşgüdüm Komitesi ve Çalışma Grupları Ortak toplantılarında belirlenen süreç ve
görevler kapsamında 4 adımda gerçekleşmektedir.
Birinci adımda; Plan Danışmanı Prof. Dr. Korel GÖYMEM ile
koordineli olarak, Genişletilmiş Eşgüdüm Komitesi, 1. Taslak’ları hazırladı.
Komite, 28
Temmuz -1 Ekim 2007 arasında Kentin uzun dönemli gelişme perspektifi olarak üst
bakışı oluşturdu. Üst bakış ile küresel eğilimler, kenti etkileyen ulusal ve
bölgesel durumlar, kentin durumu değerlendirilip, kentin ekonomik, ekolojik,
toplumsal, kültürel, alt yapısal, gelişme eksenleri ile ilgili genel çerçeve
oluşturuldu. Bu genel çerçeveye dikkat ederek 8 Ekim 2007 -28 Şubat 2008
arasında 1. Taslak’ları hazırlandı.
Ön taslakları Kent Eylem
Planı sekretaryası (Yerel Gündem 21), Proje Destek Ekibi ile birlikte
hazırladı. Turizm, Kültür ve İklim Değişikliği ile ilgili atölyeler yapıldı.
İklim, afet ve deprem sosyal hizmet, sağlık, Deniz ve Kıyı Yönetimi, yerel
ekonomi konularında uzmanlardan, ilgili kurumlardan destek ve yardım alındı.
Yukarıdaki süreçte hazırlanan
ön taslaklar Genişletilmiş Eşgüdüm Komitesi tarafından değerlendirilip, 1.
Taslak haline getirildi. Bu süreçte iki kez Çalışma Grupları ortak toplantısı
yapıldı. Bu toplantılarda çalışmalar değerlendirilip, çalışma konuları ile
ilgili gerekli revizeler yapıldı.
Taslaklar hazırlanırken; Evrensel Değerler, DPT Kalkınma Planı
ve Özel İhtisas Komisyonu Raporları, Çanakkale İl Vizyonu, Çalışma Grupları
Mevcut Durum Raporları, Paylaşım Toplantıları Sonuç Raporları, Kurum ve
Kuruluşların stratejik planları ile projelerinden yararlanıldı.
İkinci adımda; Çalışma Grupları 1. Taslağı değerlendirip, 2.
Taslağı hazırladı. 3 Mart 2008
tarihinde yapılan Çalışma Grupları ortak toplantısında süreç
hakkında bilgi verilip, 1. Taslak dağıtıldı, 2. Taslağı hazırlama yöntemi
belirlendi. Toplantı da bulunamayan katılımcılara, toplantı ile ilgili bilgi
verilip, 1. Taslağa erişimleri kolaylaştırılarak, öneri ve değerlendirme
hazırlama olanağı sağlandı.
Çalışma Grupları
katılımcıları öneri, değerlendirme ve görüşlerini 24 Mart 2008’e kadar Yerel
Gündem 21’e fax, e-mail ya da elden yazılı ve konu bazlı olarak ilettiler.
Genişletilmiş Eşgüdüm Komitesi’nin Önerileri değerlendirip, Eylem Planlarını
revize etti. Revize edilen Eylem Planı Taslağı Çalışma Grupları ortak
toplantısında müzakere edilerek, 2. Taslak Hazırlandı.
Üçüncü adımda; 2. taslaklar kentli ile
paylaşılıp, Yönlendirme Kurulu
tarafından belirlenen hedef gruplarla danışma toplantıları yapıldı. Paylaşma sürecinde her
haneye Çalışma Alanları ve Konuları Eylem Planı 2. Taslağı bilgi broşürü
dağıtılıp, görüşleri alınmaya çalışıldı. Paylaşma
ve Danışma Toplantıları sonuçları değerlendirilip, Kent Eylem Planı 3.
Taslağı hazırladı.
Bu adımda, Kent Eylem
Planının uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi süreci ile ilgili görüş de
oluşturuldu.
Dördüncü adımda Çalışma Alanı ve Konuları Eylem Planı 3. Taslağı Kent Konseyi
Genel Kurulu’nda değerlendirilecek.
EYLEM PLANLARININ ÇALIŞMA
ALANLARI, KONULARI VE YÖNTEMİ
Planlama alanı Çanakkale kentidir. Yakın çevresi, İlçeler ve
kentin etkileşim içinde bulunduğu diğer yerler çok detaya girmeden konusuna
göre dikkate alınmaktadır.
Eylem planının çalışma alanları ve konuları belirlenirken
Çalışma Gruplarının mevcut durumu analizdeki alan ayrımını ve inceleme
konularını temel alındı. Bunlarda Eylem
Planı için gerekli değişiklikleri yapıldı. Örneğin ekonomi çalışma grubunun
incelediği makro ekonomik göstergeler konusu yerel ekonomi haline getirildi.
Böylece Eylem Planı 3 çalışma alanında 24 konu ve çalışma alanları dışında 1 konu olmak üzere 25 konudan oluştu.
Karar verme süreçleri ve
kadın, engelli, çocuk, genç gibi dezavantajlı kesimler Eylem Planı konularını
yatay kesen olarak alınıp tüm konuların içerisinde özel olarak dikkate alındı.
Konu Eylem Planları 9 bölümden oluşmaktadır: Eylem planlarının bölümleri ve
neyi ifade ettikleri şöyledir
Her bölümün içeriği
belirlenirken ifade ettiği ile ilgili sorular sorulup, sürdürülebilir çevre anlayışı, katılımcılık, ortaklık-işbirliği, ortak sorumluluk, dayanışma; çok
kültürlülük/çoğulculuk, fırsat eşitliği; hakçalık, yaşanabilirlik; özgürlük; bilimsellik
ilke ve değerleri temel alınarak yanıtları verildikten sonra dikey mantık
kontrolünün yapıldı.
Amaç ve temel politikalar, uzun ve orta vadeli perspektiflerle
belirlendi. Önerilen projelerin planları AB'ye uyumdan dolayı 7'şer yıllık
olarak öngörüldü. İlk uygulama dönemi, Plan 2007–2008 yıllarında hazırlandığı
için, 5 yıllıktır. Girdi ve kaynaklar
kısmı doldurulmayıp, uygulama aşamasında İlgili kurum ve kuruluşlar
tarafından belirlenmesi istendi.
Taslaklar hazırlanırken; Kentli Belgeleri, B.M. Binyıl
Bildirgesi, DPT Kalkınma Planı ve Özel İhtisas Komisyonu raporları, Çanakkale
İl vizyonu, Çalışma Grupları Mevcut Durum Raporları, Paylaşım Toplantıları
Sonuç Raporları, Kurum ve Kuruluşların stratejik planları ile projelerinden
yararlanıldı.
DEĞERLENDİRME
Kent Eylem Planı süreci, bir
kentin kendi sosyal sermayesi ile kendi geleceğini planlayabileceğinin somut
örneğini oluşturmaktadır. Bu açıdan Kent Eylem Planı, içeriği (çalışma
alanları, konuları ve konularının eylem planları) ile süreci (ortaklıklarla
organizesi, katılımcı platformlarda hazırlanması) hem örnek alınabilinecek hem de destek ve
yardım alınabilecek bir birikim ve deneyim olarak ortaya çıkmaktadır. Her süreçte olduğu gibi bu süreçte güçlü
yanların yanında zayıf yanlarda bulunmaktadır. Güçlü yanların başında sürecin
başında belirlenen yol haritasında kabul edilen Planlama Sürecinin Temel İlkeleri’nin gerçekleşmiş olması gelmektedir
Zayıf yanlarının başında ise katılımdaki sorunlar ve sürdürülebilirliği
gelmektedir.
Eylem planının hazırlanma
çalışmasında teknik değerlendirmeler ile katılımcı konu analizleri birlikte
kullanılmasına yönelik bir süreç yaşandı. Katılımcılık planı hazırlanmasına
karar verildiği aşamada başladı, birbirini tamamlayan farklı süreç ve
mekanizmalar adım adım geliştirilerek kente yayılmaktadır.
Eylem
planlarında farklı kesimlerden yerel hizmet kullanıcılarının istek, değer ve ideallerini yansıtmaya
özen gösterildi. Danışma toplantılarında belirlenen toplumsal öncelikler eylem planlarında
önemli yer tutmaktadır.
Eylem planının bütününde
ekonomik, toplumsal ve ekolojik gelişme süreçlerinin dengelenmesi ile Kent
Eylem Planı yerel öncelikler ile evrensel değerlerin sentezi olarak oluştu.
Çevrenin kirliliğinin
önlenmesi ile yetinilmedi; nüfus kestiriminden yola çıkılarak taşıma kapasitesi
dikkate alınıp, doğal kaynaklardan
yararlanırken, onun korunması da gözetildi. Risklere karşı bütünleşik önlemler
geliştirildi.
Yoksulluk ve yoksunlukla
mücadelede, gelir dağılımı düzeltici önlemler ile birlikte, sosyal refahı
artırıcı önermeler de geliştirildi.
ANCAK SENİMLE BİRLİKTE OLUR AMA
Katılımcılık anlayışımızın
temeli sonuca değil sürece, hizmet üretenler ile hizmetten yararlananların,
birlikte katılmasıdır. Katılımcı platformdaki üretime herkesin eşit (herhangi birinin
diğerine üstünlüğü olmadan) müzakerelere katılarak, ortak katma değer
oluşturmaları sağlanmaktadır.
Çalışma hakkında bilgi
vererek katılım çağrısı yapıp, istekli ve gönüllülerin katılımı yeterli
görülmedi, hedef kitleyi katacak süreçler organize edildi. Hedef gruplara en
uygun ve yakın yerde, özellikle de mahallelerde danışma toplantıları yapıldı.
Böylece, farklı kesimlere kentin yatırım ve hizmet önceliklerini üretme olanağı
sağlandı. .
Hazırlanma süreci; kentte
katılımcı demokrasi kültürünün yaygınlaşmasına ve kentlide aktif yurttaş
kültürünün gelişmesine katkı yapar nitelikte olmakla birlikte katılımdaki ciddi
zaafları da ortaya çıkardı.
Katılım sürecinde ortaya
çıkan zaafların bir kısmı “Görüşlerimi bildirsem ne olacak, dikkate alınmayacak
ki” “ne değişecek” “beni neden ilgilendiresin” “biz onları ne için seçtik, ne
için oradalar, bu onların (yönetici ve bürokratların) işi” “ben ne bilirim bu
konuları” gibi sözlerle ifade edilen genel demokrasi ortamı ve birikimleri ile
ilgilidir.
Üretim sürecinde,
katılımcıların bazılarının her an konuşmaya meyilli olurken, çoğunluğunun
dinler pozisyonunu tercih etmesi, üretime katılanlarda özelleşmiş ilgi
alanlarına göre sektörel ve parçacı taleplerin dile getirilmesi sık rastlanan bir
durumdu.
Çalışma gruplarındaki
çalışmalara katılım istikrarlı olmadı. Her toplantıya katılmaya özen gösteren
bir gönüllü katılımcıların yanında bazı toplantılılara katılıp bazılarına
katılmayan gönüllü katılımcılar da oldu. Hatta başlangıçta katılıp sonra hiç
uğramayanlar da. Bu arada birkaç gönüllü katılımcı çalışamaya katılımın
yaygınlaştırılması için çaba gösterdi, içinde bulunduğu kesim ile danışma
toplantıları organize etti. Bu kişiler
daha önce grup çalışmalarında birlikte çalışma alışkanlığı kazanış, kentte
karşı duyarlılık oluşturmuş kişilerden oluşmaktadır.
Kurum ve kuruluş temsilcileri
ise en istikrarsız ve katılımı düşük grubu oluşturdu. Kimi temsilciler görev
addedip, gelirken, kimileri zaman zaman uğradı, kimileri ise bir yerden sonra
hiç uğramadı. Birkaç kişi de bu sürece katkı koymak için katıldı. Üstelik bu durum kurum ve kuruluşlar nezdinde
yapılan tüm girişimlere rağmen değişmedi.
Çalışma Grupları ve Eşgüdüm
Komitesindeki çalışmalardaki müzakere süreci çoğu zaman ayrıntı ve tali konuların
çok yer alması sık rastlanan bir durumken, müzakereler zaman zaman farklı
görüşleri mahkûm etmeye de dönüştü. Bu genel ortamda üretme süreci daraldıkça
katılım düştü, katılım düştükçe üretim kısırlaştı, farklı kesimlerin ve görüş
sahiplerinin kendilerini ifade etme ve birbirlerini tanıma /anlama imkânı
azaldı.
Hedef gruplarla danışma toplantıları, kesim kesim yapılmakta
olup, her kesim kendi görüşünü,
önerisini ayrı ayrı ifade ettiği için farklı kesimlerin kendilerini ifade etme
ve birbirlerini tanıma /anlama imkânı sağlayacak bir müzakere ortamı
oluşmamaktadır. Ayrıca bu toplantılarda ilgili kesime yılda 1 kere uğramanın
sıkıntısı yaşanıyor. 2007 yılında görüşleri, öncelikleri tespit edildi, 1 yıl
çalışıp, aynı gruplara geri dönüldüğünde “daha önce bildirdiğimiz görüşler uygulandı
mı da bize yeni görüş soruyorsunuz” söz ve tavrına sık rastlandı.
Bu zaaflar ‘bu olanaktan
yararlanmayanlar konudan haberdar olduğu,
düzenli bilgilendirildiği ve onları katacak süreç ve mekanizmalar
geliştirildiği halde katılım göstermeyenlerdir’ diye de değerlendirilebilirse
de, zaafların giderilmesi için kapsamlı bir irdeleme yapmak katılımda bırakılan
toplumsal izlerin geliştirilmesi için gerekmektedir.
Bu zaaflara rağmen katılımcı süreç toplumsal taleplerin, önceliklerin
tespiti yanında, katılanların hafızasında yer bıraktı. Toplum merkezlerinden
birinde gerçekleştirilen danışma toplantısına katılan kadınlardan biri “ilk
defa bize ne düşünüyorsunuz, ne istiyorsunuz diye sorup insan yerine koyan
oldu” diyerek bu izi dile getirmesi önemli bir örnektir.
EYLEM PLANI TAMAM DA
Kent eylem planının
sürdürülebilirliği uygulanması ve geliştirilmesi ile doğrudan
bağlantılıdır. Kent eylem planı
çalışmasının ilk planlanmaya başlandığı andan itibaren uygulama ve
geliştirilmesi de dikkate alındı. Bunun örneklerinden birisi uygulama
planlarının 7’şer yıllık hazırlanmasıdır. Böylece her planlama döneminde
uygulama da göz önünde tutularak, eylem planının geliştirilmesi ve yeni proje
önerileri ile uzun dönemli hedeflere ulaşılması imkânı oluşturulmaktadır.
Kent Eylem Planı hazırlama
sürecinde, planın uygulanmasını kolaylaştıracak ve hızlandıracak değer ve
birikimlerin oluşturan bir kapasite artışına yola açmasına dikkat edilmeye
çalışıldı. Bu kapsamdaki çabaların başlıcalar, çalışma gruplarının
oluşturulmasında ve çalışma yöntemleri, çalışmanın kentli ile paylaşma ve
danışma süreçleri, proje destek ekibi oluşturulması, Yönlendirme Kurulu’nda
Türkiye Yerel Gündem 21 programı kapsamında TOBB tarafından oluşturulan Binyıl
Kalkınma Hedefleri (BKH) Fonu’ndan yaralanmak üzere kente hangi projelerin
yarar getirecek olduğunun müzakere edilmesi,
Ayrıca Çalışmaya, yatırım
yapan ve hizmet üreten kurum ve kuruluşların katılması, bu kurum kuruluşların
temsilcilerinin kısmen de olsa çalışma gruplarının çalışmalarında diğer kentlilerle
birlikte üretime katılmalarının sağlanması, yatırım kararlarını veren, hizmet
üreten kuruluşların Eylem Planı’nı benimsemesine katkı yapacaktır. Danışma
toplantılarında ortaya çıkan toplumsal öncelik ve tercihlerin eylem planına
yansımasına dikkat edilmesi, kentlinin Eylem Planı’na sahip çıkmasına yardımcı
olacaktır.
Eylem Planları taslaklarında
uygulama için gerekli organizasyon önerileri projelendirilmiş, tüm projeler
için de muhtemel ortaklar belirlenmiş olmakla birlikte Plan ne kadar mükemmel olursa
olsun, çevre ve yaşam kalitesini artırmanın garantisi olmadığı da gerçektir.
Bundan sonraki süreç, Eylem Planı sürecinde oluşan birikimlerin
değerlendirilmesi ve geliştirilmesine bağlıdır.
ICLE tarafından hazırlanan ve
Yerel Gündem 21 Programının koordinatör kuruluşu olan IULA-EMME (UCLG –MEWA)
tarafından yayınlanan Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi Uluslar arası
deneyimleri ve bunların sonuçlarını aktararak Eylem planının hazırlanmasına
olduğu kadar uygulanması ve geliştirilmesine de yol göstermektedir. Planlama
Rehberi, eylem planlarının etkin olarak uygulanamamalarının nedenleri arasında
irade eksikliğinin olmasını belirtikten sonra “zayıf performans, nihai ürünü
kurumsal yeniden yapılanma ve eylemden çok, bir plan olarak algılayan dar
ufuklu planlama yaklaşımından da” kaynaklanabileceğini vurgular[7].
Eğer nihai ürün eylemden çok, bir plan olarak
algılanırsa raflardaki belgelerden birisi haline gelebilir. Eylem Planının her
iki özelliğinin (eylem ve plan özelliklerinin) bir bütün olarak algılanarak, eylemlerin
planlanması olarak değerlendirilmesi ile aşılabilir.
Kurum ve kuruluşların Kent
Eylem Planı kapsamında öncelikli uygulayacakları projeleri belirlemeleri, ilk uygulamalarının farklı ilgi gruplarının
çabalarını bir araya getirerek sinerji oluşturması, kentin olanaklarını
birleştirmesi, yerel kaynakları harekete geçirip, etkili ve verimli şekilde kullanılmasını
sağlaması, uygulama ve geliştirme süreci için kritik rol oynayacaktır.
Planlama Rehberi, Eylem Planı’nın başarılı
bir şekilde uygulanmasında, iki temel faaliyet gerektirdiğini de belirtiyor.
“İlk olarak planı araştıran ve geliştiren ilgi grupları, planlama için
kullandıkları kurumsal yapıları, uygulamaya dönük belirgin sorumluluk ve
becerileri olan kurumsal yapılara dönüştürmelidirler. İkincisi yerel yönetim,
ilgi gruplarının Eylem Planı teklif ve hedeflerini, kendi çalışmalarına
katmalıdır. Bu çalışmalara, bütçedeki öncelikler ve yatırım kararları da
dâhildir. Yerel yönetimin kurumsal kapasitesini harekete geçirmek uygulama için
çok önemlidir[8]
Ama daha önemlisi Plan dokümanlarının
(yapıldığı anda eskimeye başlayan) statik bir belge olmaktan çıkıp, değişen
yaşamın içinden geleceğe yönelmeyi başaran (dinamik yapıda) belgelere
dönüşebilmesidir. Bu dönüşüm sürecinde Eylem Planı’nın “toplum kesimleri tarafından tanınıp
benimsenmesi”, “zaman içinde değişen gerçekliğe uyum gösterebilmesi için
gerekli olan (izleme-değerlendirme sistematiğinden gelen) geri bildirimlerin
önemsenmesi”, ile “yerel yönetimlerde kentleşmeye ilişkin sorunları ve olguları
tespit edebilme, değerlendirebilme, çözümlerine yönelik geçerli çözümler
üretebilme becerisine sahip (stratejik düşünmeye ve plan yapmaya uygun mesleki
disiplinlere sahip)” personel kritik rol oynayacaktır[9].
Tüm bu eğer ve belkilere rağmen Çanakkale kolektif
bir süreçte kentin gelişme eksenlerini belirlemeyi başararak önemli bir adımı
gerçekleştirmiştir. Bunun sürekliğini sağlama ve geliştirme süreci, kent
paydaşlarının kurumsal kapasitelerinin yeteri kadar harekete geçmesi, uygulama
sonuçlarının somut etkisinin görülmesi ve anlayış değişikliğinin gerçekleşmesi
ile doğrudan ilgili olacak.
KAYNAKÇA
ICLEI; 1999, Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi, IULA –EMME
yayını
Sürdürülebilir Kalkınmanın Sektörel Politikalara Entegrasyonu
Projesi; 2007 Kentleşme Tematik Grubu 2. Raporu,
http://www.bayindirlik.gov.tr/turkce/kentlesme.php
Sürdürülebilir Kalkınmanın
Sektörel Politikalara Entegrasyonu Projesi; 2007 Kentleşme Tematik Grubu 2.
Raporu, http://www.bayindirlik.gov.tr/turkce/kentlesme.php
Emrealp S. 2004 Yerel Gündem
21 El Kitabı Türkiye Yerel Gündem 21 Programı yayını ,
Türkiye Yerel Gündem 21
Web Sitesi: www.la21turkey.net
Sürdürülebilirliğe Doğru Avrupa Kentler ve Kasabalar Şartı; 1994
http://www.mimarlarodasi.org.tr
Sürdürülebilirliğe Doğru Avrupa Kentler ve
Kasabalar Şartı, Alborg +10; 2004, http://www.mimarlarodasi.org.tr
Geleceğin Kenti Üzerine Vatandaşların Deklarasyonu
2005, http://www.mimarlarodasi.org.tr
Avrupa’da Sürdürülebilir Topluluklar Üzerine
Bristol Mutabakatı 2005, http://www.mimarlarodasi.org.tr
Kentsel Çevre için Tematik Strateji 2005
http://www.mimarlarodasi.org.tr
Sürdürülebilir Avrupa Kentleri için Leipzig
Şartı 2007, http://www.mimarlarodasi.org.tr
Kent Eylem Planı 2006 Çanakkale Kent Konseyi yayınları 8
Kent Eylem Planı Çalışma Grupları Sonuç Raporu 2007 Sıra Sende!
Kent Eylem Planı Paylaşım
Toplantıları Sonuçları 2007 Sıra Sende! 2
Kent Eylem Planı Çalışma
Alanları ve Konuları Eylem Planları 2. Taslakları 2008 Sıra Sende ! Senin Çanakkale’n Nasıl
Olmalı?
Kent Eylem Planı web
sitesi: www.kenteylemplan.canakkalekentkonseyi.org
Kent Eylem Planı
Yönlendirme Kurulu Toplantı Raporları
Kent Eylem Planı Çalışma
Grupları Toplantı Raporları
Kent Eylem Planı Eşgüdüm
Komitesi Toplantı Raporları
Kent Eylem Planı Plan ve
Proje Destek Ekibi Raporları
Kent Eylem Planı
Sekretaryası tarafından hazırlanan Raporlar
Tablolar:
Kent Eylem Planı Danışma
Toplantıları
Kent Eylem Planı Çalışma
Alanları ve Konuları
Eylem Planları Bölümleri
DANIŞMA TOPLANTILARI
|
|
ÇALIŞMA GRUPLARI
MEVCUT DURUM RAPORLARI (2007)
|
ÇALIŞMA ALANLARI VE KONULARI
EYLEM PLANLARI 2 TASLAKLARI (2008)
|
DANIŞMA TOPLANTISI
YAPILAN HEDEF GRUPLAR
|
|
İl Genel
Meclis Üyeleri ve Daire Müdürleri
|
İl Genel
Meclis Üyeleri ve Daire Müdürleri
|
Belediye
Meclisi Üyeleri ve Birim Müdürleri
|
Belediye
Meclisi Üyeleri ve Birim Müdürleri
|
Ticaret ve Sanayi
Odası
|
Üniversite
|
Ticaret
Borsası
|
Ticaret
Borsası
|
Ziraat Odası
|
Ticaret ve
Sanayi Odası
|
ÇASİAD
|
Akademik
Meslek Odaları
|
Sendikalar
|
Muhtarlar
|
Toplum
Merkezlerindeki Gruplar
|
Toplum
Merkezlerindeki Gruplar
|
M.P. Mesleki
Eğitim Merkezi öğrencileri
|
M.P. Mesleki
Eğitim Merkezi öğrencileri
|
Kadın
Emeğini Değerlendirme Derneği
|
|
DANIŞMA TOPLANTISI
ORGANİZESİNE YANIT VERMEYEN HEDEF GRUPLAR
|
|
Esnaf ve
Sanatkârlar Odaları
|
Esnaf ve
Sanatkârlar Odaları
|
Akademik
Meslek Odaları
|
ÇASİAD
|
Üniversite
|
ÇAGİAD
|
|
Ziraat Odası
|
|
Sendikalar
|
|
Kent Konseyi
Engelli Meclisi
|
|
Kent Konseyi
Gençlik Çalışma Grubu
|
İLİŞKİYE GEÇİLEMEYEN
HEDEF GRUPLAR
|
|
Muhtarlar –Azalar
|
Azalar
|
DANIŞMA TOPLANTILARI İLE
İLGİLİ SAYISAL DURUM
|
|
Danışma
toplantısı sayısı:
21
Danışma
Toplantılarına Katılan kişi Sayısı: 571
Danışma
Toplantılarına Katılanlardan;
Eylem Planı
Çalışması ile ilgili düzenli bilgilenmek isteyenlerin Sayısı: 147
Çalışma
Gruplarına Katılmak isteyenlerin Sayısı:
173
|
Danışma
toplantısı sayısı: 19
Danışma
Toplantılarına Katılan kişi Sayısı:
500
Danışma
Toplantılarına Katılanlardan;
Eylem Planı
Çalışması ile ilgili düzenli bilgilenmek isteyenlerin Sayısı: 315
|
TOPLANTI KOLAYLAŞTIRICILARI
|
|
Filiz MUTAY
Feriha BALÇIK
Filiz TAN
Nuran AKINCI
Asude BAYRAM
İsmail TUMAY
|
Filiz MUTAY
Şeref ULUOCAK
Cumhur ASLAN
Ekrem TUFAN
İsmail TUMAY
|
EYLEM PLANLARININ
BÖLÜMLERİ
|
||||||||
Amaç
|
Temel Politika
|
Öngörülen sonuçlar
|
Faaliyetler
|
Kurumların Programlarında Olan Uygulamalar
|
Önerilen Projeler
|
İlgili Kurum / Ortaklar
|
Girdi ve kaynak
|
Süre
|
İlgili konuda Vizyon
ulaşmaya uzun vadede katlıda
bulunacak ideal durum
|
Amaca ulaşmaya
katlıda bulunacak orta ve uzun vadede
gerekli olan temel adımlar
|
Temel politikanın
uygulanması ile elde edilecek fayda
|
Temel politikaların
gerçekleşmesi, öngörülen faydanın elde edilmesi için kısa ve orta vadede yapılması gereken çalışmalar
|
Kurum ve kuruluşların
planlarında/ programlarında olan uygulamaları
|
İlgili faaliyetin
gerçekleşmesi için kısa vadede
(belirli kaynak ve zamanda) yapılacak somut
işleri
|
Kurumların
programlarında olan uygulamaların hangi kurumun programında bulunduğunu ya da
önerilen projelerin gerçekleşmesine katılabilecek muhtemel ortaklar
|
Önerilen Projelerin
uygulanması için gerekli olan malzeme, donanım, insan gibi girdileri ve bunların
maliyet
|
Önerilen projenin uygulanması için gerekli olan zaman miktarı
|

[1] Emrealp 2004 Yerel Gündem 21 El Kitabı Türkiye Yerel
Gündem 21 Programı yayını , Sy.16
[2] Emrealp 2004 Yerel Gündem 21 El Kitabı Türkiye Yerel
Gündem 21 Programı yayını , Sy.20
[3] Sürdürülebilirliğe Doğru Avrupa Kentler ve Kasabalar
Şartı, http://www.mimarlarodasi.org.tr
[4] 2007 Kentleşme Tematik Grubu 2. Raporu Sürdürülebilir
Kalkınmanın Sektörel Politikalara Entegrasyonu Projesi, http://www.bayindirlik.gov.tr/turkce/kentlesme.php
[5] Emrealp 2004 Yerel Gündem 21 El Kitabı Türkiye Yerel
Gündem 21 Programı yayını
[6] 2007 Sıra Sende ! Kent Eylem Planı Çalışma Grupları
Sonuç Raporu
[7] 1999 ICLEI, Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi, IULA
–EMME yayını Sy. 125
[8] 1999 ICLEI, Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi, IULA
–EMME yayını Sy. 125
[9] 2007 Kentleşme Tematik Grubu 2. Raporu Sürdürülebilir
Kalkınmanın Sektörel Politikalara Entegrasyonu Projesi,
http://www.bayindirlik.gov.tr/turkce/kentlesme.php
[i] Bu metin Çanakkale Merkezi
Değerleri (25-26 Ağustos 2008, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi ) adlı
kitapta yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.