"Yaşam ve yönetim
tarzımızı değiştirmek zorundayız. Aksi halde kitlesel çevre zararları yanında,
insanlık da kabul edilemez acılarla karşılaşılacaktır” (Ortak Geleceğimiz)
Son on yılda kent yöneticileri, uzmanlar,
hemşerileri /kent bileşenleri ile bir
araya geliyorlar. Bu birliktelikler sistematik ve organize, herkesin katılımına
açık, ortak ihtiyaçlarının nasıl ne kadar nerede ne zaman kim tarafından
karşılanacağı müzakere edildiği ölçüde de yeni bir kamusal alanı oluşturuyor.
Bu kamusal alan da bir çeşit ortaklık iklimi altında katılımcılar, kent
değerleri, gelişmesi, ortak sorunların çözümü ortak ihtiyaçların karşılanması
gibi konularda mutabakatlar oluşturmaya
çalışıyorlar. Bu müzakere sürecine ilgili konuya /faaliyete duyarlı, onunla
ilgili söyleyecek sözü, vereceği zaman
ve enerjisi olan, tüm kentliler/ kent bileşenleri katılabiliyor. Çeşitli adlar altında oluşturulan bu
kamusal alanlar, kent konseyleri/meclisi/kurultayı-çalışma grupları /üretim
platformları farklı düzeyler birbirini geliştiren ve tamamlayan katılımcı
mekanizmalarda/ platformlarda cisimleşiyor.(1998)
Bu
katılımcı platformlar hemşerilerin taleplerini informal kanallar ( tanıdıkları
politikacı, belediyeciler vb) ile kent yöneticilerine taşımaya çalışmalarından
kökten farklılaşıyor. Katılımcı platformlarda müzakere ile bireysel düşünmeden
birlikte düşünmeye, kişisel taleplerin karşılanmasını istemenin ağırlık
taşımasından toplumsal ortak çözümlerin /değerlerin oluşturulmasına, sorunların
giderilmesini beklemekten, sorunların çözümüne katılmaya, günlük, palyatif
çözümlerden kalıcı ve kent gelişmesine yön verme niteliği de olan geleceği
oluşturmaya geçiliyor.(İktisat 439)
Bu
niteliği ile de bir toplumsal sistemi yönlendirmekte yararlanılan hiyerarşik
emir komuta zinciri içindeki yaklaşımlardan tamimiyle vazgeçilmese bile, çok
sayıdaki aktörün yatay ilişkilerinin ortaya çıkardığı oluşumlar artmaktadır.
Buna bağlı olarak da İktidar olmak zor kullanma tekeline sahip olan bir gücü
denetlemekten uzaklaşılıp toplumun gelişmesi yatay ilişkiler içinde, karşılıklı
etkileşimle yönlendirilebiliyor.(Yh. Çakmak 2002)
Kuşkusuz
böyle bir süreç bireylere bir yandan çok daha geniş özgürlükler sağlarken, öte
yandan çok daha geniş sorumluluklar yüklemektedir. Bu dünyanın vatandaşlarından
beklenen artık sadece pasif bir biçimde kendisine yukarıdan verilen görevleri
yerine getirmek değildir. Ondan yaratıcılık, aktif bir yurttaşlık ve sorumluluk
beklenmektedir.
Müzakere
süreci esas olarak yeni çözümler üretmek için yapılıyor olsa da aynı zamanda
her katılımcıya, birbirlerini anlama zenginleştirmeye de yarayabiliyor. Bu
durumlarda karşılıklı etkileşme içinde karşılıklı öğrenerek değişip, kendini
geliştirerek kendi özgünlüklerini yeniden üretme olanağı da bağlıyabiliyor. Bu
bağlamda katılımcı süreçler bir yandan
kolektif öğrenme birimi diğer yandan da sosyal kapitalin üretildiği, geliştirildiği kamusal alanlar
oluyor.. .(Yh. Çakmak 2002)
Bu bir değişim süreci. Bu değişim, kısa
bir zamanda olamayacağı gibi bunu bir kurum ve kuruluş tek başına
gerçekleştirmesi de mümkün değil. Değişim "birileri" tarafından
"başkaları adına" yürütülebilecek teknik bir çalışma niteliğini
taşımıyor. Tersine herkes sürece daha fazla insanı katacak şekilde
davranmalıdır. Katılım olmadan değişim olmaz.
Katılım ise ihtiyaçların ve önceliklerin değiştirilmesine ve
karşılanmasına bağlıdır. Bunlardan dolayı böyle bir sürece girmek başlangıcı
olan ama bitimi olmayan bir değişim sürecine ilk adımı atmaktır. Devamı kapasitelerimizi (kent yönetimleri, sivil
toplumun ve sivil toplum örgütleri olarak) birlikte artırmamız, anlayışı
içselleştirmemiz ile mümkündür.
Bu gibi değişimin diğer yanı ise
geleneksel yerel politikaları değişime zorlamasıdır. Yerel politikaların temeli su, yol,
kanalizasyon, çöp gibi geleneksel kent hizmetlerinin üretilmesi, buna bağlı
olarak da kentsel rantların dağıtılması olmaktan giderek çıkıyor. Yerini kentin
ekonomik, sosyal, kültürel gelişmesi ve kent değerlerinin üretilmesi gibi geleceği
oluşturma ile ilgili konulara bırakıyor. Buna bağlı olarak da yerel
politikacılarda küresel,ulusal, yerel
gelişme ve eğilimleri takip edip, bunları değerlendirerek, kişisel ve
toplumsal vizyonu oluşturup toplumsal bir süreç
olarak kentsel gelişmeyi yönlendirebilme önemli hale geliyor.
Bu
özellikleri ile insanlığın demokrasi serüveninin yeni bir kavşağını, dönüm
noktasını oluşturuyor. Tek adam hükümranlığından (mutlakıyet) başlayan bu
serüven bugün sürdürülebilirliği temel alan katılımcı demokrasiye doğru
genişliyor.
1. KATILIMCI DEMOKRASİ İÇİN KATILIM
PLATFORMLARI
Katılımcı
mekanizmalar en geneli ile toplumsal hizmet üreticileri ile bu hizmetlerden
yararlananların bir araya geldiği kamusal müzakere alanıdır. Bunlara kimlerin
ne düzeyde katılacağı sorunu, alınacak karalardan kimler ne kadar etkileneceği,
bu kararları kimler alacak ve uygulayacak sorularına verilecek yanıta göre
değişir. Bir sorun ve onun çözümüyle ilgili karardan /uygulamadan kimler
etkileniyorsa, onları da karar alma sürecine katılması, kent yöneticilerini
yönlendirmeleri ve uygulamayı izlemeleri
temel ilkedir. (Yerel Gündem 21
bültenleri)
Bunlar
en genel olarak toplumu oluşturan bireyler, sivil toplum kuruluşları,
siyasetçiler, bürokratlar, uzmanlar olarak sıralanabilir Bunlardan dolayı da farklı kültür, kimlik, anlam, yarar,düşün
dünyalarına sahip farklı toplumsal kesimler / kentlikler aynı ortamda
bulunabilmektedir. (Yerel Gündem 21 bültenleri)
Katılımcı
mekanizmalar herhangi birisinin /bir kesimin diğerine kendi düşünce(leri)sini
/eğilimini empoze etme, tahakküm kurma yerleri değildir. Katılımcı süreçler
herkesin kendini serbestçe ifade edebildiği,
kendi düşüncesini, önerisini farklı düşünenlerle /eğilime sahip
olanlarla müzakere ettiği süreçler olarak
farklı görüş ve eğilimlerin bir arada yaşama ve karar alma süreçlerini
etkilediği ortamlardır. Bunun için de müzakere süreçlerinin ilkeleri, katılımcı mekanizmaların işleyiş kriterleri
birlikte belirlenmelidir.
Katılımcı
mekanizmalarda yer alan herkesin aynı ölçüde katkı yapmasını beklememek
gerekir. Katılımcının kişisel kapasitesine, zaman ayılabilme durumuna, enerjisine, istekliliğine göre katılım düzeyi
değişir. Önemli olan bu farklı katılım düzeylerini hedefe/çalışmaya
odaklayarak, uyumunu sağlayabilmektir.
Katılım
çağrısı yapmak, katılımın yararlarını anlatmak yetmez,. Eğer anlatılanlara
uygun süreç ve mekanizmalar yoksa katılma da, gönüllülük de olmaz. Bundan
dolayı çağrı ve anlatmalara paralel işleyecek kitlenin yer alabileceği
mekanizma ve süreçlerinin oluşturulması gerekir. Bu süreçler/mekanizmalar oluşturulurken
katılması istenen dezavantajlı kesimler –kentliler durumları da dikkate
alınmalıdır.
Katılım
somuttur, sonuçları görülmedikçe soyut bir hedef olarak kalır ve gerçekleşmez,
onun için ilgili tarafların katılımı ile ilgili somut adımlar atması gerekir.
Eğer yurttaşların kamusal alan içerisinde yaptıkları sorgulamaların
tartışmaların karar alma süreçlerini etkilediğini görmezlerse bir süre sonra
katılımdan vazgeçerler. Bunun için Kamu (yerel) yönetim katılımcıların öneri ve
değerlendirmelerini dikkate aldığını göstermelidir. Görüşme sürecinde tüm katılımcıların ortaklaşa ve hakça yer
alacağı görüşme, tartışma, müzakere, birlikte çalışma ortamının sağlanmasına
dikkat edilmelidir.
Kamu
(yerel) yönetim, katılımcı süreçlerin, kentin gelişmesine ve /veya kamu
hizmetlerinin üretilmesine olumlu
katkısını göremezse katılımcı mekanizmaları kendisine yük olarak görmeye
başlayabilir. Buna meydan vermemek için katılımcıların bu süreçlerin üretken olmasına,
kişisel –kesimsel taleplerin ortak ihtiyaçların önüne geçmesine izin vermemeli,
kamusal alan içerisindeki sorgulamaların, tartışmaların toplumun ortak
ihtiyaçlarının karşılanması, ortak sorunlarının çözümüne, kamusal yararın
çoğaltılmasına yönelik olmalı ve kararların uygulanmasında herkes üzerine düşen
sorumlulukları yerine getirmelidir.
2. ÇANAKKALE YEREL GÜNDEM 21
Katılımcı platformların
yaygınlaşmasında “Yerel Gündem 21
Projesinin” Türkiye’de uygulanmaya başlanması ve bu uygulamanın “dünyanın en
iyi uygulamalarından” birisi olacak kadar olumlu örnek olmasının önemli rolü
var.. Yerel Gündem 21 projesi, Türkiye’de 1998’de uygulanmaya başlandı. Yerel
Gündem 21, yaşam kalitesinin toplumun tüm kesimleri için yükseltilmesi ve
sürekliliğinin sağlanması için sivil
toplumun karar süreçlerine katılması ve yerel yönetimlerde söz sahibi olması
süreci olarak özetleyebiliriz
Çanakkale Projeye ilk katılan 9 kentten
birisidir. Kentimizdeki ortaklık ilişkileri yerel gündem 21 projesinden önceye
dayanır. Çanakkale’de ortaklık ilişkilerinin 1994’de Sivil İnisiyatif tarafından
başlatılan Çanakkale Evlerini Yaşatma Projesi, (ÇEYAP) ile başladığı
söylenebilir. 1996 yılında biten ÇEYAP hem kente ilişkin sivil duyarlılığın
gelişmesi hem bir sivil girişim ile ortaklık ilişkilerinin
kurulması hem de kentlileri sürece katarak gerçekleştirilmesi açılarından önem taşıyor. Kentimizde Yerel
Gündem 21 uygulanmaya başlandığında “Şehir Konseyi” henüz dağılmış bulunuyordu.
Şehir Konseyi Organize Sanayi Bölgesinin yeri konusunda katılımcıların bir
mutabakat üretememeleri üzerine dağıldı.
ÇEYEP projesinde sivil inisiyatifin
başarısı ve Belediyenin oluşturduğu Şehir Konseyinin dağılmasının Çanakkale'deki Yerel gündem 21 sürecine
önemli etkileri oldu. Bu etkiler birisi, Çanakkale Belediyesi ile Sivil İnisiyatif
arasında varılan bir mutabakat çerçevesi, Çanakkale Yerel Gündem 21 sürecinin
Belediye dışından, Sivil İnisiyatif tarafından yürütülmesidir.Yerel Gündem 21
sürecine Çanakkale Belediyesi ana ortak olarak ve sivil inisiyatifle eşit
ilişkiler içerisinde katılıyor. (Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma Raporları)
Kentimiz
Yerel Gündem 21 uygulaması, bir önceki Başkanımızın süreçte mümkün olduğu kadar
az yer alıp, yürütmenin genel sorumluluğunu sözlü olarak Sivil İnisiyatife
bırakması nedeniyle özgün bir deneyim olarak yaşandı. Bu uygulamada
Koordinatörlük görevi bulunan Belediye Başkanımız, yetkisini mümkün olduğu
kadar az kullanmayı yeğlemiştir. Bu durum aynı zamanda Danışma Kurulunu
oluşturulma etmenlerinin de temelini oluşturur. (Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma
Raporları)
Danışma Kurulu başlangıçta ofis
çalışmalarına perspektif oluşturmak üzere kuruldu ise de daha sonra zamanın
genel sekreterinin ayrılmak zorunda kalması nedeniyle, yönetim kurulu işlevini
üstlenmiş oluyordu. (Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma Raporları)
Sayın İsmail ÖZAY, milletvekili
seçimleri dolayısıyla görevden ayrılması üzerine yeni belediye Başkanımız Sayın
Ülgür GÖKHAN ile çok doğal olan karşılıklı
adaptasyon süreci yaşandı. Bu durumun ardından, Danışma Kurulunun da
önerisi ile Belediye Başkanımız Sayın Ülgür GÖKHAN sürecin genel sorumluluğunu
üstlenmeyi, koordinatörlük yetkisini daha fazla kullanmayı uygun bulmuştur.
(Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma Raporları)
Diğeri ise şehir konseyi benzeri genel
katılımcı bir platformun oluşturulması sürece bırakılarak, kentte ortaklık
ilişkilerinin ve kentli duyarlılığı
anlayışının yaygınlaştırılması faaliyetlerine ağırlık verilmesidir. Bu
çerçevede faaliyetler / projeler bazında çalışma grupları oluşturulup, duyarlılık
ve ortaklık ilişkileri geliştirildi. (Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma
Raporları)
2.1. FAALİYETLER
Çanakkale Yerel Gündem 21 çalışmaları 4
başlık altında tasnif edilebilir. (1) Genel katılımcı bir platformun
oluşturulması çalışmaları (2) Kentteki sivil duyarlılık ve ortaklık ilişkilerini
geliştirme faaliyetleri, (3) Kapasite geliştirme faaliyetleri (4) Ulusal ve
uluslararası toplantılara katılma (Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma Raporları)
2.1.1.
Genel katılımcı bir platformu oluşturması çalışmaları
Genel
katılımcı bir platformu oluşturması için kentim mevcut durum raporunun
hazırlanması, kentliler platformunu tüzüğünün hazırlanması temelinde faaliyet
gösterildi. 1999, 2001 ve 2004 yıllarında olmak üzere 3 kere mevcut durum
raporu hazırlandı. 2001 yılında 1999’da hazırlanan mevcut Durum raporunun
revizesi yapılırken aynı zamanda
katılımcı bir platformun oluşturulmasına yönelik olarak Danışma Formu
toplandı. Danışma Formu katılımcı bir platformun oluşturulmasına yardımcı
olabilecek kişilerden oluştu. Danışma Forumu, diğer kentlerde kent meclisi,
konseyi gibi adlarda oluşturulan, Çanakkale’de kentliler Platformu adı verilen
katılımcı mekanizmanın tüzüğünü hazırladı (Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma
Raporları)
Bu
arada Mevcut Durum Raporu revizesi ile ilgili ön taslak hazırlandı. Bu taslak
Rapor Danışma Kurulunda değerlendirildi. Bu değerlendirmede; Danışma
Kurulu, raporun bu haliyle kentin mevcut
durumunu tam olarak yansıtmaktan uzak ve
yetersiz olduğu sonucuna vararak, Mevcut
Durum Raporunun hazırlanması sürecinin Çanakkale Belediyesi ile birlikte
gerçekleştirilmesinin, eksiği az doğruya en yakın bir rapor oluşturulması açısından
önemli olduğu kanaatine vardı. Daha sonra, Belediye Mevcut Durum Raporu
komisyonu oluşturuldu. Bu komisyon kendi Mevcut Durum Raporunu hazırladı. Ardından
Üniversite ile ilişkiye geçilerek, uzman desteği istendi. Üniversitenin
oluşturduğu komisyon Belediye Komisyonunun hazırladığı rapor temel alarak,
Çanakkale’nin Mevcut Durum Raporunu hazırladı. (Çanakkale Yerel Gündem 21
Çalışma Raporları)
2.1.2. Kentli
duyarlılığını arttırma ve ortaklık ilişkilerini yaygınlaştırma faaliyetleri
Çanakkale Yerel Gündem 21,
faaliyetlerinde kentli duyarlılığını arttırma ve ortaklık ilişkilerini
yaygınlaştırma temelinde hoşgörü, mutabakat kültürünü geliştirmeye çalıştı. Bu
hedefe ulaşmak için çok ortaklılık ve gönüllülük ilke-esası sürekli göz önünde
tutuldu. Tüm süreçlerde, başta belediye olmak üzere, üniversite, çeşitli il
müdürlükleri, STK’lar ile gönüllüler paydaşlık anlayışını hayata geçirdiler.
Paydaşlar, ortak sorunların çözümüne dönük projelerde, birlikte, ortaklaşa
hareket etme eğilimlerini geliştirip, güçlendirdiler. Hareket tarzları ise
kendileri dışında konu /sorun ile ilgili kesimleri, bireyleri ilgili sürece
katabilecek şekilde oldu. (Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma Raporları)
Bu amaçla faaliyetler / projeler
bazında çalışma grupları ya oluşturuldu, ya da var olanlar teşvik edilip,
destekledi. Bunu yaparken de etkinliklerinin Yerel gündem 21 anlayışına uygun
faaliyet göstermesine dikkat edilirken, ortaklık ilişkilerin Yerel gündem 21
şemsiye altında olması bir zorunluluk olarak görülmedi. Tersine koşullara ve
faaliyetlere göre Yerel Gündem 21 ofisi ve Danışma Kurulu ile ilişki
içerisinde, ama özerk bir yapılanma ile, kimi zaman belediye çatısı altında,
kimi zaman ise doğrudan Yerel Gündem 21 şemsiyesi altında faaliyet gösterildi.
(Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma Raporları)
Bu
çerçevede çeşitli kentli duyarlılıklarını, ortak çözüm ve değer üretme
çabalarını (a) ya Afete hazırlık projesi, İskele meydanı ve kordon Boyu
düzenleme kurulu gibi ilgili tarafları bir araya getirip, birlikte üretme olanağı sağladı, (b)
Ya da Yerel Tarih araştırmaları, Troia Gönüllüleri gibi kendiliğinden bir araya
gelmiş sivil duyarlılıklara yapabilir kılmaya yönelik destekler verdi, (c) ve
/veya Çanakkale Belediyesi Tarihi Kent Komisyonu, Alternatif Enerji
komisyonu gibi çeşitli konularda belediyenin/kamu
kuruluşlarının ilgili taraflarla ortak
çözüm aramasını teşvik etti. (Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma Raporları)
2003 yılından itibaren de kentli
bireylerin duyarlılığını geliştirme ve ortaklık ilişkileri kurma da ki
yetersizlikten hareketle kentin bütününe yönelik faaliyetlerini (MDR, Kentliler
Platformu, Kapasite Geliştirme ) azaltıp, konulara ve kesimlere yönelik
faaliyetlere ağırlık verdi. Buna bağlı olarak da gençler kadınlar, engelliler
ve aileleri gibi daha önce yeterince ulaşılamayan kesimlerle ilişkilenme
öncelik olarak belirlendi. (Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma Raporları)
2.
1. 3. Kapasite Geliştirme
Çanakkale
Yerel gündem 21 bu faaliyetlerini gösterirken sivil toplum, yerel yönetim gibi
paydaşların kapasitesini geliştirici bir
tarz benimsedi.Bu kapsamda "Türkiye -Yunanistan ve Kıbrıs ilişkileri" “AB ve Kopenhag
Kriterleri” "Etkili Sunuş Teknikleri” “Küreselleşmenin çevreye etkisi”
“Sözlü tarih” “Çevre Yönetimi ve Çevre Eylem Planları” gibi genel konferanslar,
İlköğretim öğrencilerine Doğa – Çevre –Ekoloji
konferansı, "Söz Depremzedelerin”
etkinlikleri, Milli eğitim Müdürlüğünün izni, valiliğin onayı ile
okullarda, sürdürülebilir gelişmenin neden gerekli olduğu ve Yerel Gündem 21'i
tanıtıcı toplantılar yapıldı.Demokrasi Atölyesinden kentteki sivil toplum
kuruluşları ile kamu kurumlarının yaralanması sağlandı.
2.1.4.
Ulusal ve Uluslararası düzeydeki çeşitli etkinliklere aktif katkı
Orta ve Doğu Avrupa Bölgesel Çevre
Merkezi – REC (Regional Environmental Center for Central and Eastern Europe)
Türkiye temsilciliği Çanakkale'nin çevre sorunları konusunda bilgilendirildi.
Çevre Bakanlığı tarafından Çanakkale’de
pilot proje olarak uygulanmakta olan Çanakkale Stratejik ÇED toplantılarına
aktif olarak katılındı.
RİO+10
Jehenesburg zirvesi ile ilgili olarak Çevre Bakanlığı tarafından hazırlanan
“Ulusal Çevre ve Kalkınma Raporu” sürecinde aktif olarak yer alındı. Komisyon
toplantılarına Çanakkale Yerel Gündem 21 temsilcileri katılarak, görüş ve
önerileri ile ulusal Raporun hazırlanmasına katkıda bulundular.
Tarih
vakfı tarafından organize edilen, Sivil Toplum Kuruluşları sempozyumlarına
katılındı.
Tarihi
kent komisyonunun tarihi kentler birliği buluşmalarına katılmasına destek
verildi.
3. KENTE İLİŞKİN SİVİL DUYARLILIK VE ORTAKLIK
İLİŞKİLERİ ÜZERİNE
Çanakkale’deki kente ilişkin duyarlılık
ve ortaklık ilişkilerini genel bir tablosunu verebilmek için sunumuzu Yerel
Gündem 21 çalışmaları ile sınırlamadık. Tersine Yerel Gündem 21 şemsiyesi
altında gerçekleştirilip, gerçekleştirilmediğine bakmadan, bu duyarlılık ve
ilişkilerden bir demet sunuyoruz.
Bu demet kentteki tüm duyarlılık ve
ortaklıkları, tüm yönleri ile aktarma iddiası taşımıyor. Yalnızca kentteki bu
süreçlere ilişkin ilk fikirlerin oluşmasına yardımcı olmak için bazı çalışmaları/ projeleri tanıtma amacı taşıyor.
(Çanakkale Yerel Gündem 21 Çalışma Grupları Raporları)
3.1. ORTAKLIK BAŞLIKLARI
YEREL TARİH ÇALIŞMALARI : Tarihi
zenginliklerin korunması, tarihi değerlerin paylaşılması ile Geleceği,
oluşturma çabaları :
AFET İLE İLGİLİ ÇALIŞMALAR : Mağdurlara
yardım edilmesi, yeni mağduriyetlerin önüne geçilmesi ve afetlere karşı
toplumsal duyarlılığın artırılması
ÇEVRE İLE İLGİLİ ÇALIŞMALAR : Çevre, diğer canlılarla birlikte
bizleri de içerisinde barındıran organik yaşam ortamıdır.
KENTE VE KENTLİYE YÖNELİK ÇALIŞMALAR: Yaşanılan
kentte duyarlı olma ile birlikte
ulusal
ve uluslar arası konulara da duyarlı olundu. İki duyarlılık birbirini sürekli
besliyor, destekliyor.
ÖZEL
İLGİ GRUPLARINA YÖNELİK ÇALIŞMALAR : KADIN, GENÇLİK, engelli gibi Eşitsizliği azaltabilmek, özgürlüğü
geliştirebilmek için mağdurlarla, onların eşit ve aktif özneler, haline
gelebilecekleri, özel toplumsal ilişkiler oluşturma çabaları
3.2. ORTAKLIK
ŞEMSİYELERİ
3.2.1 YEREL GÜNDEM 21 ŞEMSİYESİ ALTINDA YAPILANLAR:
a.
İskele meydanının yeniden düzenlenmesi projesi
b.
Kent tiyatrosu oluşturma çalışmaları
c.
Araçsız Dünya Günü etkinlikleri
d.
Hava kirliliğini önleme kampanyası
e.
Yerel afet hazırlıkları
f.
Aileleri depreme karşı Bilgilendirme Kampanyası
g.
İzci Gençlerin Yerel Gündem 21 ile buluşmaları (Kış Kampı)
h.
Ulusal Gençlik Parlamentosu
i.
Dans Kursu
j.
Bahçıvanlık Kursu
k.
Yetiştirme Yurdunda Etüt
l.
Gençler Fotoğraf sergisi
m.
Gençlik Çalışma Grubu doğa yürüyüşü
n.
Engelli Çocuk ve Genç Yaz Okulu
o.
Engelliler Yaz okulu sonuç sergisi
p.
Engelliler Sosyal Etkinliği –Sevgi Günü
q.
Engelli Çocuk ve Gençler Bahar Okulu
r.
Ulusal Kadın Festivaline Çanakkale’deki kadın derneklerinin
katılması
s.
Yerel Gündem 21 kadınları Çanakkale Buluşması
t.
Çanakkale Giysilerinde kadın dokunuşları Sergi
u.
Yeni Hayat Kağıt Atölyesi
3.2.2.
KAMU KURUMLARI ŞEMSİYESİ ALTINDA YAPILANLAR:
BELEDİYE
a.
Tarihi Kent Komisyonu
b.
Alternatif Enerji Komisyonu:
c.
Yerel Tarih evi
DİĞER
KAMU KURUMLARI
a.
Kadının İnsan Hakları Projesi Çanakkale Uygulaması
b.
Kadının İnsan Hakları Projesi Bölge değerlendirme toplantısı
c.
Yaşlıdan yaşlıya destek projesi
d.
Ev kadınlarını destekleme ve geliştirme projesi
e.
Aile içi etkileşimi güçlendirme projesi
f.
Dünya Çevre Günü Etkinlikleri
g.
Özürlüler Günü etkinlikleri
h.
Engelliler Haftası Etkinlikleri
i.
Sokakta Çalışan çocukların Eğitime Yönlendirilmesi projesi
Çanakkale uygulaması
3.2.3.
BAĞIMSIZ –ÖZERK OLUŞUMLAR:
a.
Troıa ilişkileri /Arkeoloji Günleri
b.
Yerel tarih araştırmaları /Sokak Adlarında Yaşayanlar
c.
Deprem mağdurlarına yardım
d.
Sağlığın İçin Hareket Et Kent Yürüyüşü
SONUÇ
Çanakkale Yerel Gündem 21’in kentli
duyarlılığını geliştirme ve ortaklık ilişkilerini yayma çabaları kalıplaşmış
anlayışların sorgulanmasına yol açmış olup, bu durumun dünya ve Türkiye’deki değişimin de etkisi ile
birleşmesi sonucu kentte kentli duyarlılığı ve ortaklık ilişkileri
yaygınlaşmıştır. Günümüzde kentte hoşgörü ve mutabakat arama kültüründe ciddi
mesafeler kat edildiği tespiti yanlış olmaz.
Kentte
giderek artan ölçüde (özellikle kamu kurum ve kuruluşları ile STK’lar arasında
) ortaklık ilişkilerinin yaygınlaştığı söylenebilir. Bugün STK’lar kendi
aralarında ve kamu kurum ve kuruluşları ile ortaklık ilişkilerine
girebilmektedirler. Belediyenin yanı sıra vilayet, üniversite hatta zaman zaman
Boğaz ve Garnizon Komutanlığı bile STK’larla ortaklık ilişkileri kurup, sivil
duyarlılıklara katılabiliyor. Örneğin, Çanakkale Belediyesi Yerel Gündem 21
Ofisi ile bağlantısız olarak bir çok faaliyetinde ortaklıklar kuruyor. Marmara
denizi ve boğazlar toplantılarının yalnızca Çanakkale’de yapılan toplantısına
sivil toplum örgütleri çağrıldı. Afete hazırlanma projesi tam bir ortaklık ile
yürütüldü.. Bu konuda önemli mesafeler kat edilmiş olmakla birlikte, yeterli
düzeye henüz gelinemedi.
Kentli bireylerin duyarlılığını
geliştirme ve ortaklık ilişkileri kurma da ise aynı ölçüde başarılı olunamadığı
ve belirli bir çevrenin dışına yeterince çıkılamadığı da bir gerçektir. Yerel Gündem 21 anlayışı, kentin büyük kesimlerinde
oldukça az yaygınlaştı. Hatta kentlinin önemli bölümünün bundan haberi bile
yok. Bu durumun sorumluluğunu, önemli ölçüde Çanakkale’de Yerel Gündem 21’i yönlendiren ve yürütenler bizler
taşıyoruz.. Bu sorumluluğun bilinci ile bu durumu bir sorunsal olarak önümüze
koyduk 1 yıl önce bir değerlendirme yaptık. Bu değerlendirmenin ışığında Yerel
Gündem 21 anlayışısın yaygınlaşması için çabalarımızı artırdık.
Ama bu sürecin yaygınlaşması yalnızca
bizim çabalarımızla olacak bir durum değildir. Yerel Gündem 21 anlayışının
yaygınlaşması bizim çabalarımızın yanında bu anlayışı sivil toplumun kabule,
yerel ve merkezi yönetimlerin de yerel Gündem 21 sürecini uygulamaya hazır
olması ile de bağlantılıdır. Yerel ve Merkezi Yönetim süreci uygulama ile
ilgili belli mesafeler kaydetti. Ama daha önümüzde kaydedilecek uzun bir yol
var.
Kentte yönelik duyarlı olma, ulusal ve
uluslar arası konulara duyarsız olma anlamına gelmedi. Yaşanılan kentte yönelik
duyarlılığın ulusal ve uluslar arası konulara da duyarlı olundu. Bu iki
duyarlılık birbirini sürekli besliyor, destekliyor. Örneğin, Çeyap projesine
gönüllü katılımcıları, aynı zamanda
“Aydınlık için 1 Dakika Karanlık” eyleminin kentte toplu olarak
gerçekleşmesinde önemli rol oynadılar. Bu tür duyarlılıklara Habitat –İstanbul’a
sivil duyarlılık olarak katılma, “Anayasamı İstiyorum” kampanyasının kente
taşınması gibi etkinleri de eklemek gerekiyor.
Çan
Termik santralına karşı yürütülen kampanyanın ise özel bir yeri var. Kampanya
Türkiye’de ender olan bir şeye ilk ÇED raporunun bozulmasına/ geçersiz
kılınmasına yol açtı. Kampanyanın bir diğer özelliği de yöre insanın katılımı
ile yürütülen bir süreç olmasıdır.
Yapılan çalışmalar içerisinde, belirli
konuların /sorunların etrafındaki çalışmalar öne çıkmış olup,. kentin geneline
yönelik faaliyetler azınlıkta kalmıştır.
Öngörülen hedefe uygun adımlar
atılırken doğal olarak her ortaklıkta karşılaşılabilecek olan sorunlarla yüz
yüze gelindi.
Sorunların birincisi kamu kurumlarının
aynı sorunla ilgili olsalar da birbirleri ile çalışmaya yatkın olmaması,
birlikte bir sinerji oluşturmak yerine aynı konuda ayrı ayrı efor sarf etmeyi
tercih etmeye yatkın olmalarıdır. Bu durumda da
soruna /konuya bütünden değil, yalnızca kendilerini ilgilendiren
bölümünden-görünümünden bakmaları önemli etken olmaktadır. Bu etken sivil
toplum kuruluşlarının da yaklaşımlarında etkili olmaktadır.
İkinci olarak, süreçlerin /çalışmaların
olması gerekenden daha az değerlendirilmesi; süreçlere perspektif oluşturma
çabasının yetersiz kalmasıdır.
Bir
diğer sorun katılımcı mekanizmanın içine yönelik faaliyetler ile dışına yönelik
faaliyetler arasında uyumun olmaması . Bu uyumsuzluk katılımcıların çoğu
zaman kendilerini bir misyoner olarak
görerek, kendi gelişmelerini ve kendilerini ifade etmelerini ikinci plana
itmeleri ya da tersine kendi iç gelişimlerine –süreçlerine çok fazla önem
vermeleri şeklinde davranışlardan kaynaklanıyor.
Son belirli bir katılımdan sonra yeni
katılımların olması kolay olmamaktadır.
Sosyal etkinliklerin dışında süreçlere ilgi gösterenler sınırlı kalıyor,
bunlara bağlı olarak da karar mekanizmalarına katılımda sorunlar yaşanıyor.
Önümüzdeki
süreç kentli duyarlılığı ve ortaklık ilişkilerinin hem birbirinden beslenen hem
de birbirini destekleyen bir ilişki ağı
haline getirilmesi ve parçacı yaklaşımlardan bütüncül yaklaşıma geçilmesi
süreci olmalıdır. Bu sürecin hedeflerinden birisinin, katılımcı demokrasi
anlayışının yerel yönetim süreçlerine içselleşmesi ve toplumun kendini ifade
etme yeteneğinin ve duyarlılığının gelişmesi olması iyi olur.
KAYNAKLAR
Şengül, H.
Tarık (2001) Kentsel Çelişli ve Siyaset,. Demokrasi Kitaplığı, WALD
yayınları
Benhabib, Seyla
(Yayına Hazırlayan) (1998) Demokrasi ve Farklılık Demokrasi Kitaplığı, WALD
yayınları
Yıldırım, Ferzan
Kentte Birlikte yaşamak Üzere (Editör) (2002) Demokrasi Kitaplığı, WALD
yayınları
…. (1998 )
Sivil Toplum için Kent, Yerel Siyaset ve Demokrasi semineri Demokrasi
Kitaplığı, WALD yayınları
… (1998)
Katılımcı Demokrasi, Kamusal Alan ve Yerel Yönetim Demokrasi Kitaplığı, WALD yayınları
Çakmak, Ali
(Yayına Hazırlayan) (2002) STK’lar
Yerelleşme ve Yerel Yönetimler Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı
Yayını
Ayman, Birgül
Güler Yerel Yönetimler (1998), TODAİ yayını
…… (1987)
Ortak Geleceğimiz Türkiye Çevre Sorunları Vakfı Yayını Ankara
İktisat
Dergisi Sayı 439 Temmuz 2003
İktisat
Dergisi Sayı 437 Mayıs 2003
Praksis
Sayı 7 Yaz 2002
Sivil
Toplum Düşünce ve Araştırma Dergileri Sayı 1-5, 2003 -200 )
…… (1992)
Birleşmiş Milletler Çevre Kalkınma Konferansı Rio Deklarasyonu Gündem 21
…….. (2002)
Sürdürülebilir Kalkınma ve Yönetişim IULA –EMME yayını
Yerel
Gündem 21 Bültenleri 1-14 sayılar, 1998-2003
6 Mart 1998
tarih, 23278 sayılı Resmi Gazete, Yerel Gündem 21 Proje Dokümanı
8 Şubat
1999 tarih, 23605 sayılı Resmi Gazete, Yerel Gündem 21 Proje Dokümanı
22 Ocak
2001 tarih, 24295 sayılı Resmi Gazete, Yerel Gündem 21 Proje Dokümanı
4 Aralık
2001 tarih, 24603 sayılı Resmi Gazete, Yerel Gündem 21 Proje Dokümanı
11 Haziran
2003 tarih, 25135 sayılı Resmi Gazete, Yerel Gündem 21 Proje Dokümanı
12 Kasım
2003 tarih, 25287 sayılı Resmi Gazete, Yerel Gündem 21 Proje Dokümanı
Çanakkale
Yerel Gündem 21 Çalışma Raporları
Çanakkale
Yerel Gündem 21 Çalışma Grupları Raporları
[i] Yukarıdaki metin Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinin Düzenlediği bir Sempozyumda sunulan “Yerel Gündem 21 ve
Çanakkale” başlıklı bildiridir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.