Sürdürülebilir Gelişme ve Çanakkale


“Yaşam ve yönetim tarzımızı değiştirmek zorundayız. Aksi halde kitlesel çevre zararları yanında, insanlık da kabul edilemez acılarla karşılaşılacaktır" (Ortak Geleceğimiz[i])  


Ur kenti, Babil, Eski Grek, Roma Uygarlıkları çevre kirliliği nedeniyle yok oldu[iii]. Bunlar bölgesel ve yalnızca bir toplumu etkileyen, bir uygarlığı yok eden kirliliklerdi. Uygarlık bayrağı toplumdan topluma geçerek bugüne geldi. Ama bugünkü düzeyi insanlık uygarlığının bütünü ile birlikte tüm canlıların varlığını da tehdit ediyor. Sürdürülebilir gelişme bu tehdide çözüm olarak geliştirildi.
1992 yılındaki Birleşmiş Milletler Çevre ve Kalkınma Konferansı’nda, sürdürülebilir gelişmenin yaşama geçirilmesine yönelik 21.yüzyıl eylem planı kabul edildi. Gündem 21 belgesi adlı bu eylem planı sürdürülebilir gelişme için başlıca toplumsal grupların rollerinin güçlendirilmesini ve katılımcılığı temel alır. Yerel Gündem 21 bu eylem planının yerelde uygulanmasıdır. Sürdürülebilir gelişme temelinde hizmet üretenler ile hizmetten yararlananların birlikte kentlerin gelişmesi ve sorunlarının çözümü için eylem planı yapmaları ve uygulamalarını öngörür.
Yerel Gündem 21, ortak bir gelecek vizyonuna yönelik yerel eylem planlaması sürecidir. Çevre ve yaşam kalitesinin geliştirilmesini hedefler. Katılım, saydamlık, hesap sorma/verme, yerindenlik, çalışma uyumu, etkinlik gibi kavramlara dayalı “yönetişim” ilkesini esas alır. 21. yüzyılın katılımcı-demokratik yerel yönetim anlayışını ifade eder[iv].
BELGE’DEN UYGULAMA PLANINA: SÜRDÜRÜLEBİLİR GELİŞME[v]
Gündem 21 Belgesi stratejik bir belgedir. Sürdürülebilir gelişmenin genel hedeflerini ve yöntemini içerir. Gündem 21 uygulamalarının periyodik değerlendirmeleri eylem planının geliştirilmesini ve somutlanmasını gündeme getirdi.
Eylül 2000’de yapılan Binyıl Zirvesi’nde 2015 yılına kadar gerçekleştirilmek üzere, kalkınmaya ve yoksulluğun azaltılmasına yönelik sekiz hedef (“Binyıl Kalkınma Hedefleri”) belirlendi. Bu hedefler, aşırı yoksulluğun ve açlığın azaltılması, evrensel temel eğitimin sağlanması, cinsler arası eşitliğin sağlanması ve kadınların yapabilir kılınması, çocuk ölümlerinin azaltılması, ana-çocuk sağlığının iyileştirilmesi, sıtma ve diğer hastalıklarla mücadele edilmesi, çevresel sürdürülebilirliğin sağlanması, kalkınma için küresel bir ortaklık geliştirilmesi olup, bu hedeflerin 18 alt hedefi,  2015 yılına kadar,  güvenli içme suyuna ve temel atık sistemine erişimi olmayan nüfusun oranının yarı yarıya,  5 yaş altı çocukların ölümlerini 2/3 oranında azaltılması gibi 48 göstergesi vardır.
Eylül 2002’de Johannesburg, Güney Afrika’da toplanan Dünya Sürdürülebilir Kalkınma Zirvesi (WSSD) Gündem 21 Uygulama Planı kabul edildi. Uyguluma Planı’nda yoksulluğun ortadan kalkması, sürdürülebilir olmayan üretim ve tüketim kalıplarının değiştirilmesi, doğal kaynak temellerinin korunması ve yönetilmesi, küreselleşen dünyada sürdürülebilir kalkınma sağlık gibi başlıklar çerçevesinde Binyıl Kalkınma Hedeflerini de içeren hedefler belirlenip, (ulusal ve yerel düzeylerde) stratejilerin ve planların geliştirilmesinde çapraz-sektörel yaklaşımların teşvik edildi. Bu hedeflerden birkaçı 2015 yılına kadar balıkçılık alanlarında en yüksek verime ulaşılması, 2020 yılına kadar insanların yaşam koşullarının iyileştirilmesine dönük önlemler alınması, kimyasalların kullanımında ve üretiminde insan sağlığı ve çevre üzerindeki olumsuz etkilerin azaltılması, halen enerjiye erişimi olmayan insanlara enerji temin edilmesi ve yenilenebilir enerji kaynakları payının arttırılmasıdır.
SÜRDÜRÜLEBİLİR GELİŞME VE PLANLAMA
“Sürdürülebilir gelişme ekonomik gelişme sürecini, yaşamı mümkün ve yaşanmaya değer kılan ekosisteme ve topluluk sistemlerine (kentler, köyler, mahalleler ve aileler gibi) zarar vermeyecek şekilde değiştirecek yollar bulmak, denemek ve yaymaktır
“Sürdürülebilir gelişme, yerel düzeyde, yöre sakinlerinin yetenek ve kaynaklarından yararlanılarak, topluluk yaşamının ve gücünün, yerel ekonomik gelişmeyle desteklenmesini gerektirmektedir. Bunun yanında, sürdürülebilir gelişme, bizlere, kalkınmanın getirilerini hakça dağıtma ve bu getirileri bütün toplumsal gruplar için uzun vadede sürdürme zorunluluğu getirir. Bu ise ancak ekolojik zenginliği korumak ve ekosistemlerin ekonomik faaliyetlerce bozulmasını önlemekle gerçekleştirilebilir[vi].”
“Sürdürülebilir gelişme, özel sektör şirketlerinin üretim ve yönetim yaklaşımları olduğu kadar, yerel yönetimlerin de belediye teşekküllerinin örgütlenme ve işleyiş şekillerini yenilemelerini gerektirir. Bu yenilik gelecek kuşaklar için belediye hizmetlerinin devamlılığını ve hakça dağıtımını garanti etmelidir. Bu amacın gerçekleşmesi, bugünün belediye hizmetlerinin sağlanması ve gelişmesi için uzun vadeli toplumsal, ekolojik ve ekonomik sorunları eşit düzeyde ele alan bir stratejik planlama yaklaşımını gerektirmektedir[vii]”.
Sürdürülebilir gelişme planlaması “topluluk vizyonunun oluşturulması, çevresel, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğe ulaşılması için yararlanılan kolektif bir süreçtir[viii]. Planlamadaki asıl amaç, toplumu sürdürülebilir kılmaktır.
Sürdürülebilir gelişme planlamasının ana unsuru Kent Eylem Planı'nın oluşturulması ve uygulanmasıdır. “Bundan önce gelen her faaliyet, -ortaklık planlama yapılarının oluşturulması, bir topluluk vizyonunun belirlenmesi, sorunlar ve önceliklerin analizi- ulaşılabilir ve etkin bir Eylem Planı için hazırlık çalışmalarıdır[ix].”
Kent Eylem Planlarında ihtiyaçlara kentin bütünü kapsamında uzun vadeli perspektifle yaklaşılır. Eylem planları ideali 100 yıl olmakla birlikte genellikle 20-30 yıllık yapılıyor. Kurumların yaptığı stratejik planlar ise yalnız o kurumu ilgilendiren daha kısa dönemli örneğin 5 yıllık planlardır.
“Mükemmel bir Eylem Planı, sorunların çözümleneceği, ihtiyaçların giderileceği ya da bir topluluğun yaşamının daha sürdürülebilir kılınacağı garantisini vermez”
“Yerel yönetimlerin planları etkin olarak yürütememeleri, sıklıkla, yönetim kurumlarının ve görevlilerin irade eksikliğine bağlanır. Yine de aynı sıklıkta, zayıf performans, nihai ürünü kurumsal yeniden yapılanma ve eylemden çok, bir plan olarak algılayan dar ufuklu planlama yaklaşımından da kaynaklanabilir. Başarılı bir planlama süreci, doğrudan uygulamanın pratik gereklerine yönelmek zorundadır.”
“Stratejik bir Eylem Planı’nın başarılı bir şekilde uygulanması, iki temel faaliyet gerektirir. İlk olarak planı araştıran ve geliştiren ilgi grupları, planlama için kullandıkları kurumsal yapıları, uygulamaya dönük belirgin sorumluluk ve becerileri olan kurumsal yapılara dönüştürmelidirler. İkincisi yerel yönetim, ilgi gruplarının Eylem Planı teklif ve hedeflerini, kendi çalışmalarına katmalıdır. Bu çalışmalara, bütçedeki öncelikler ve yatırım kararları da dâhildir. Yerel yönetimin kurumsal kapasitesini harekete geçirmek uygulama için çok önemlidir[x]
Yerel Gündem 21, 140 ülkede binlerce kentte uygulanıyor. Gelişmiş ülkeleri başta olmak üzere birçok ülkede hükümetlerin teşviki ile uygulanıyor. Türkiye’de dahil 80 kadar ülkede Birleşmiş Milletlerin bir programı olarak uygulanıyor.
FARKLI GELİŞME FARKLI UYGULAMA
Her kent Yerel Gündem 21’ini kendi koşullarına ve ihtiyaçlarına göre uyguluyor.  Her kentte olmazsa olmazlara dikkat edilirken öne çıkan konular ve uygulanma farklı oluyor. Kentlerdeki farklı öncelik ve uygulamalar, Latin Amerika ve Avrupa uygulamalarının farklı süreçler izlemesine kadar gidiyor. Bu farklılık tarihsel gelişiminden başlıyor.
Avrupa’da kent konseyi gibi katılımcı mekanizmaları 1970’lerde kurulmaya başlandı. 1990’lara gelindiğinde kent konseyleri temel katılımcı mekanizma olmanın yanında tek katılım yolu haline de geldi. Gelişmekte olan ülkeleri ise kendi katılımcılık modellerini oluşturdu. Kent konseyleri ile birlikte belde sakinlerinin katılımına da önem verdi. Birçok kentte eylem planları evlerde, sokaklarda görüşülmeye başlanıyor. Hatta belediye bütçeleri kentli ile birlikte hazırlanıyor. Mondevidio’da (Uruguay) karar süreçlerine yüz binlerce kişi katılıyor. Brezilya’nın Porto Alegre kenti katılımcı bütçe uygulaması ile 1996 (İstanbul) Habitat II.’de en iyi yerel gündem 21 seçildi.
Porte Alegre’de katılımcı bütçe uygulamasında yerel yönetim mahallelerin öncelikleri ile kentin bütününün gelişimini birleştiren bir süreç geliştirdi. Her semtte, herkese açık toplantılarda mahalle halkı önceliklerini müzakere ediyor. Kentin bütününü ilgilendiren konular tematik komisyonlarda müzakere ediliyor. Tematik komisyonlara bürokratlar, sendikalar, üniversite öğrencileri, kültürel ve ideolojik hareketler, çiftçiler, esnaf gibi toplumsal kesimlerin de katılmasına dikkat ediliyor. (1999-2000 yıllarında tematik komisyon toplantılarına 100 ila 800 insan katılıyordu) . Her iki çalışmadan seçilen delegeler Katılımcı Bütçe Konseyi’ni (COP) oluşturuyor[xi].
Avrupa’nın birçok kentinin gündemine sürdürülebilir gelişme planlaması “Ortak Geleceğimiz (1987)” raporundan itibaren girdi. Bu kentler 1980’lerin sonlarında yerel eylem planlarını yapmaya başladı. Gündem 21 belgesi (1992) sürdürülebilir planlamanın diğer kentlerce de dikkate alınmaya başlanmasını sağladı.
Latin Amerika ülkelerinde ise Yerel Gündem 21’ler çoğunlukla Birleşmiş Milletlerin bir programı olarak 1992 yılından sonra uygulanmaya başlandı. Sürdürülebilir gelişme planlaması ve katılımcılık birbirini tamamlayan ve destekleyen süreçler olarak uygulandı. Bu arada dünyaya kendi katılımcılık modellerini sundular.
Sürdürülebilir gelişme planlamasının önceliği Avrupa kentlerinde çevre kalitesini arttırmaya verdi. Örneğin (İsveç- Göteburg), kentsel sistemdeki ekolojik dönüşümleri iyileştirme, (İsveç –Stockholm), atık sulara karışan cıva düzeyini düşürme (ABD Santa Monica ve  Japonya Kanagawa,) tüketici yaşam tarzlarını değiştirme,   (Finlandiya Helsinki) enerji sisteminin verimliğini iyileştirme eylem planları yaptı.
Gelişmekte olan ülkelerinde yoksullukla mücadele öne çıktı.  Örneğin Bulgaristan’ın Troyan kenti karşılaştırmalı risk değerlendirmesi ve katılımcı karar alma yöntemlerini bir araya getiren riske göre, .Ekvator’un Quito Metropol bölgesi bir mahallesinin güvenlikten kanalizasyon sistemine kadar 16 başlık altında topluluk gelişme planlarını hazırladı[xii].
TÜRKİYE YEREL GÜNDEM 21 PROGRAMI[xiii]
Türkiye’de Yerel Gündem 21, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı ile T.C. Hükümeti arasında imzalanan anlaşmalar çerçevesinde 1998 yılından beri uygulanıyor. Türkiye Yerel Gündem 21 Programı kapsamında 2003 yılında başlatılan 3. aşama projesinde “BM Binyıl Bildirgesi Hedefleri ve Johannesburg Uygulama Planı’nın Yerelleştirilmesi”, hazırlanmakta olan 4. aşama projesinde ise “Binyıl Kalkınma Hedeflerinin Yerelleştirilmesi” temel alındı.
Türkiye Yerel Gündem 21 programı, 2002 yılında Johannesburg’da toplanan Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Zirvesi’nde UNDP’nin 85 ülkede desteklediği YG-21 programlarının en başarılı örnekleri arasında sunuldu. T.C. ve UNDP’nin Zirve’de ortaklaşa düzenledikleri özel etkinlik sırasında YG-21 Programı, katılımcı ülkelere bizzat Cumhurbaşkanımız tarafından tanıtıldı. Türkiye Yerel Gündem 21 Programının deneyimleri ve başarısı Kamu Yönetimi Reformunda dikkate alınmış ve önemli girdiler sağlamıştır.
Türkiye Yerel Gündem 21 Programı, katılım (kent konseyleri), sürdürülebilir gelişme (eylem planları) yanında kadın, gençlik, engelliler, yaşlılar, çocuklar gibi kentin örgütsüz ve mağdur kesimlerin kendi kapasitelerini geliştirmeleri, yapabilir kılınmaları ve karar süreçlerine katılmalarını da kapsıyor. Tüm Yerel Gündem 21 Kentlerinde katılımcı mekanizmaların yanında dezavantajlı gruplar için de çalışmalar yapılıyor.
“YG-21 kentlerinde, tüm ortakların katılımıyla ve uzlaşma ile hazırlanmış, ilgili kentlerin 21. yüzyıldaki "çevre ve kalkınma gündemi"ni belirleyen, sürdürülebilirlik kalkınma hedef, politika ve stratejilerini içeren Yerel Gündem 21 Eylem Planlarının hazırlanması ve yaşama geçirilmesi konusunda önemli gelişmeler kaydedilmiştir[xiv].”
Yerel Gündem 21’in uygulandığı kentlerin her birin de Eylem Planı’nın hazırlanma durumu, kapsamı ve yöntemi farklı. İzmit, Yalova, Kütahya, Yaylak kent eylem planlarını yaptı. Bazı kentler yapmaya başladı, bazıları mevcut durumu hazırlama aşamasında. 
İzmir’de tek tek tematik konularda eylem planı hazırlanırken, 9 Eylül Üniversitesi bünyesinde “İzmir Yerel Gündem 21 çalışmalarını güçlendirmek, yerelden ulusal ve uluslararasına açılım sağlamak, kamu, özel ve sivil ortaklıklarda kurumsal işbirliği ve toplumsal sorunlarda farkındalık yaratmak amacıyla İzmir İli Stratejik Planlama, Yönetişim ve Araştırma Merkezi” kurdu.
Antalya’da özel sektörün katılımı ve "ortaklığı" ile Eylem planlaması süreci kapsamında, bir yandan acil çözüm bekleyen sorunlarla ilgili çalışmalar, öte yandan da uzun dönemli bir bakış açısının gereği olan ortak vizyon oluşturma ve temel konularda uzlaşma sağlama çalışmaları sürüyor.
Diyarbakır, bir yandan kentsel gelişme planı hazırlarken diğer yandan katılımcı bütçe uygulamasına geçme hazırlığı yapıyor.
ÇANAKKALE YEREL GÜNDEM 21
1997’den beri kentimizde uygulanmakta olan Yerel Gündem 21’in öncelikli hedefi kentin gelişme /eylem planını katılımcı bir yöntem ile hazırlanmasıdır. Bunu gerçekleştirmek için bir yandan kentimizde ortaklık ilişkilerini ve kentli duyarlılığını geliştirmeye, dezavantajlı kesimlerin yapabilir kılınmasına yönelik çalışmalar yaparken diğer yandan da Mevcut durum raporunun hazırlanması ve Kent Konseyi ile ilgili çalışmalar yaptı. Bugün kentimizde ortaklık ilişkileri ve kentli duyarlılığında önemli mesafeler alındı, kent konseyi kuruldu, mevcut durum raporu basıldı.
Bu durum ve gelişmelere bağlı olarak Çanakkale Yerel Gündem 21’in Kent Eylem Planının hazırlanmasına yönelik çalışmaları başladı. İlk olarak Kent Eylem planının hazırlanması 5 Mart, 2005 Tarihindeki Çanakkale Yerel Gündem 21 Danışma Kurulu toplantısında görüşüldü. 
Danışma Kurulu’nun 14 Ekim 2005 tarihli toplantısında kurumların hazırlamakta olduğu Stratejik Planlar ile Kent Eylem Planı arasındaki fark ve ilişkiler üzerinde durulup YG21 dokümanlarına uygun eylem planı yapılması, 21 Ekim 2005 tarihindeki toplantıda YG-21 Kent Eylem Planı hazırlanması sürecini Sabancı Üniversitesi’nden Prof. Dr. Korel GÖYMEN’in yönlendirmesi eğilimleri oluşmuştu.
Bu eğilimler kapsamında Prof. Dr. Korel GÖYMEN ile 30 Kasım 2005 tarihinde planlama çalışmalarının Sabancı Üniversitesi tarafından yönlendirilmesi görüşüldü. Bu görüşme Koordinasyon Kurulu’nda değerlendirilip, Çanakkale Kent Eylem Planı’nın birlikte hazırlanması için Çanakkale’deki kaynak yaratan ve kullanan kuruluşlarla 15-21 Aralık 2005 tarihleri arasında görüşüldü. Bu görüşmelerde Kent Eylem Planı sürecine katılmaları ve Sayın GÖYMEN ile bu Kuruluş yönetici ve temsilcilerinin katıldıkları yuvarlak masa toplantısı düzenlenmesi mutabakatı sağlandı.
9 Şubat 2006 tarihinde, Valilik, Belediye, Üniversite, Sanayi ve Ticaret Odası, Ticaret Borsası Ziraat Odası, Çanakkale Sanayici ve İş adamları Derneği temsilcileri ile Yerel Gündem 21 Koordinasyon kurulu,  Kent Konseyi Yürütme Kurulu üyeleri, Sayın GÖYMEN ile eylem planında dikkat edilecek noktalar ve yönlendirmesi ile ilgili toplantı yaptı. Bu toplantıda, söz konusu kurum ve oluşumlar ile planlama sürecini birlikte yönlendirme ve koordinasyonu sağlama mutabakatı oluştu.
Kent eylem planının hazırlanması sürecinin daha başındayız. Daha yol haritasının çıkarılması gerekiyor. Yol haritasına bağlı olarak da adım, adım kent eylem planı hazırlanacak. Eylem planının hazırlanma yöntemi kadar, Binyıl Kalkınma Hedefleri, WSSD Uygulama Planı, Akdeniz Havzasında Karasal Kirleticilerin Önlenmesi (Barceleno) Sözleşmesi, Avrupa Kentli Hakları Deklarasyonu gibi uluslararası değerlerin, ilkelerin yerelleştirilmesinin ne kadar yapılabileceği de önemli.
Kent Eylem planının hazırlanma süreci yerel demokrasi kültürünü, plan çevre ve yaşam kalitesinin niteliğini etkilerken, her ikisi birden Çanakkale Yerel Gündem 21’in bundan sonraki niteliği, mecrasını da belirleyecektir.


[i] Birleşmiş Milletler Çevre ve Kalkınma Komisyonu’nun “Ortak Geleceğimiz” adlı Raporu, 1987

[ii] Yukardaki Metin Çanakkale Dosyası(2006, Aynalı Pazar) yayında yayınlanmıştır.

[iii] Yeni başlayanlar için Ekoloji Stephen Croall, William Rankin, Milliyet Yayınları
[iv] Yerel Gündem 21 El Kitabı Hz. Sadun Emrealp Türkiye Yerel Gündem 21 Programı yayını 2004 ,Sy.20
[v] Bu bölümde www.la21turkey.net ve www.un.org.tr. sitelerinden yararlanılmıştır.
[vi] Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi, IULA –EMME 1999 Sy. 1
[vii] Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi, IULA –EMME 1999 Sy. 3
[viii] Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi, IULA –EMME 1999 Sy. 189
[ix] Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi, IULA –EMME 1999 Sy. 97
[x] Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi, IULA –EMME 1999 Sy. 125
[xi] Porto Alegre Farklı Bir Demokrasi Umudu, Marion Grent, Yvest Sintomer, İthaki Yayınları 2004
[xii] Örnekler Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi’nden alındı.
[xiii] Bu bölüm Yerel Gündem 21 El Kitabından ve www.la21turkey.net.  Sitesinden yaralanılarak hazırlandı.
[xiv] Yerel Gündem 21 El Kitabı Hz. Sadun Emrealp Türkiye Yerel Gündem 21 Programı yayını 2004 ,Sy.33

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.